A jó mester szólt hozzám: "Meg se kérded,
mily lelkeket látsz itten? Nos, kívánom,
tudd meg, míg tovább mennél: semmi vétek
nem volt szívükben; ámde, mert a vámon
nem mentek át, mely kapuja hitednek,
érdemük mind megtörik e hiányon.
Mert a kereszténység előtt születtek,
és Istent nem törvény szerint imádták:
és én is tagja vagyok e seregnek!
Csak ily hiány, nem más bűn vagy zsiványság
okozta vesztünk, ily hiány okozta,
hogy életünk reménytelen kívánság."
Dante: Isteni színjáték
Pokol, Negyedik ének – A Pokol tornáca
fordította Babits Mihály
Néhány héttel ezelőtt a XVI. Benedek Pápa által vezetett teológiai bizottság kimondta, hogy a pokol tornáca nem létezik. Ez a fogalom ténylegesen nem található a hivatalosnak elfogadott szent iratokban, azonban egy nagyon lényeges problémát próbált orvosolni középkori "bevezetése" óta. A Biblia kimondja, hogy Ádám bűne miatt minden egyes ember bűnösnek születik és csak a keresztelés során bocsáttatik meg ez az úgynevezett eredendő bűn. Azonban imígyen két embercsoport akaratán kívül elesik a bűntelenség esélyétől: azok az egyébként helyesen élők, akik Jézus megjelenése előtt haltak meg, valamint azok a csecsemők, akik még megkeresztelkedésük előtt meghalnak.
Ezen igazságtalanság meglétére már a korai kereszténység során felfigyeltek és vegül bevezették a pokol tornáca (angolul Limbo = "szegély", "perem") fogalmát. Dante leírása szerint ez ugyan nem mérhető össze a Pokollal, de azért semmiképpen sem egy vidám hely. A szegény világrészekben a mai időkben is nagy számban halnak meg születésük után hamar csecsemők; főleg e miatt kényszerült a pápai testület felülvizsgálni a helyzetet, és e szerencsétlen kisdedeknek megadta az utat a mennyekbe keresztelkedés nélkül is:
"Az a tény, hogy Isten annyira szereti teremtményeit, hogy saját fiát küldte meghalni értük, azt jelenti, hogy létezik 'eredendő kegyelem' is, nem csak 'eredendő bűn'" - mondta Kelly atya a bizottság ausztrál tagja.
Azon már nehéz elmélkedni, hogy pontosan milyen bizonyítékok alapján vezették be a középkorban a pokol tornáca intézményét, viszont nem reménytelen esetleg megérteni a mostani döntés mechanizmusát.
"(a pokol tornáca) ... egy hipotézis volt - egy lehetséges elmélet, amely a keresztelés szükségessége és az isteni kegyelem kérdéseit igyekezett összeegyeztetni. Mint a tudományban mindenhol, úgy egy teológiai hipotézis esetében is kiderülhet, hogy nem helyes, vagy hogy félre kell tenni, mert beigazolódik, hogy nem segíti a keresztény hit magyarázatát (kiemelés HG)".
A tudománnyal való összevetés azért elég meredek. Nem egészen érthető, hogy milyen új ismeret hatására kellett elvetni a "pokol tornáca" hipotézist? Legjobb meglátásunk szerint új ismeret nincs. Ténylegesen az a probléma, hogy "nem segítette a keresztény hit magyarázatát", azaz erkölcsileg tarthatatlan volt az a hittétel, ami szerint a kereszteletlen csecsemők elkárhoztatnak. Most egy új, bizonyítatlan - a tudományfilozófiában ad-hoc hipotézisnek nevezett - fogalom született: az "eredendő kegyelem".
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy ha az elfogadott szentírásokból valami levezethető, akkor bizony az, hogy a csecsemők márpedig elkárhoznak. Ennek kiküszöbölésére vezették be a "pokol tornáca" hipotézist, amely most a nemes grémium szerint megbukott. Amennyiben a szent könyvek által diktált erkölcsi irányelvek ennyire bizonytalanok, akkor miért lehet rájuk, mint az emberi erkölcs egyetlen lehetséges forrására hivatkozni? Én magam csupán neveltetésem és józan eszem révén eljutottam annak felismerésére, hogy minden ember eredendően bűntelen és mindaddig ezt kell feltételezni róla, ameddig ennek ellenkezője be nem bizonyosodik. Ez a "hipotézis" annyira helyesnek tűnik, hogy minden valamirevaló államban az igazságszolgáltatás is ezen alapul.
A mostani döntés azonban egy új problémát vet fel. Ezek szerint egy csecsemő keresztelés nélkül is a mennyekbe juthat. Igen ám, de meddig csecsemő a csecsemő? Egy órán át, egy napon át, vagy ameddig bölcsödébe nem adják? Esetleg amíg szopik, vagy ameddig fel nem áll, vagy el nem kezd beszélni? Esetleg tovább:
"... az Egyháznak meg kell mutatnia, hogy Isten milyen formán gondoskodik azokról, akiket saját képére teremtett, elsősorban azokról, akik gyengék, illetve nincsenek még akaratuk és szabadságuk birtokában" - jelentette ki W. J. Levada érsek, az előkészítő bizottság vezetője.
"Igehirdetési és hitoktatási szepontból a probléma tehát meg van oldva, de még vissza kell lépnünk és kidolgozni az teológiai elméletet" - folytatja az érsek.
Azaz megtörtént az egyházi kinyilatkoztatás, lehet terjeszteni, aztán majd dolgozunk azon, hogy hogyan is lehetne alátámasztani érvekkel. Eléggé olyan a metodika, mintha az energiaproblémát úgy igyekeznénk megoldani, hogy kiadjuk a rendeletet, hogy nosza építsünk ingyenenergiát termelő örökmozgókat, aztán majd nekiesünk bebizonyítani, hogy a termodinamika főtetelei megkerülhetők.
Az egész fentebbi erkölcsi rendszer ingatagságát éppen az mutatja, hogy a mostani állásfoglalásban kétségbeesetten igyekeznek bizonygatni, hogy azért nehogy ezt már úgy értsék a hívők, hogy az "eredendő kegyelem" miatt akkor egyáltalán nem is kell megkeresztelkedni! Vagy nehogy eszükbe jusson, hogy esetleg nem is kellett hogy valaki feláldozza magát az eredendő bűneink miatt!
Ez az új probléma kísértetiesen hasonlít az abortusz-kérdés vallási megközelítéséhez. Vajon melyik pillanattól tekinthető a - hmm hogy is mondjam - élőlény embernek? Már petesejtként és spermiumként? Vagy megtermékenyítés után, esetleg szedercsíra állapottól? Amikor a szíve dobogni kezd, vagy az agya kifejlődik? Esetleg a születés pillanatától (lásd a Teremtő belélehelli a lelket)?
Ahh, ja és II. János Pál 1996-ban kijelentette, hogy "az új ismeretek birtokában arra a felismerésre kell jutnunk, hogy az evolúcióelmélet több, mint hipotézis."
Mi ezt már 150 éve így gondoljuk.
Forrás:
Cindy Wooden: "Closing the doors of limbo: Theologians say it was hypothesis" - Catholic News Service 2005/12/02
John Thavis: "Vatican commission: Limbo reflects 'restrictive view of salvation'" - Catholic News Service 2007/04/20
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.05. 10:56:13
Kutykurutty 2007.05.05. 11:24:48
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.05. 17:35:39
Elárulom, mindent lehet tudományos módszertannal vizsgálni. Csak .... Abba és Pink Floyd is megénekelte már .... mani-mani-mani
Ropian 2007.05.05. 19:49:02
Ropian 2007.05.05. 19:50:35
www.naturalizmus.hu/carrier_ervek
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.06. 09:49:54
A szkeptikusoknak a teológia miért is nem éppen ugyanolyan áltudomány, mint az asztrológia? Miért is van itt egy tekintélytisztelet, aminek nem lenne szabadnak lennie?
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.06. 10:48:06
A teológia egyértelmű áltudomány
www.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=6572
Hraskó Gábor · http://xaknak.hrasko.com 2007.05.06. 11:15:15
"A szkeptikusoknak a teológia miért is nem éppen ugyanolyan áltudomány, mint az asztrológia?"
Hagyd már abba a paranoiádat! Nem veszed észre, hogy a szkeptikus blog írásainak jó része a vallásról és annak kritikájáról szól? Lásd a www.szkeptikustarsasag.hu oldal Bemutatkozás lapján a célkitűzéseinket. Egy mondatát idemásolom:
"A Szkeptikus Társaság elsődleges céljának tekinti a tényeken alapuló racionális gondolkodás értékének, a tudomány eredményeinek ismertetését, valamint az irracionális, áltudományos irányvonalak és a vallások kritikáját."
Kicsit tájékozatlannak tűnsz és rossz helyen csapkodod az asztalt.
Egyébként pedig egy bloghoz való hozzászólásban értelmes dolog a tárgyhoz hozzászólni.
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.06. 11:44:42
IGEN
Használ látszat tudományos eszközöket és módszertant is, amely végén még sem tudományos következtetéseket von le?
IGEN
Tehát a teológia egyértelmű áltudomány, csak sok benne a pénz, hatalom és a hatalmi és ideológiai összefonódás és ezért ő egyenlőbb az áltudományok között. (Lásd Orwel Állatfarmját)
Talán még is én haladok a jó irányba Carl Sagannal egyetértve, mert a Tényeket Tisztelők Társasága, amelynek a teológia és a vallások "szent tehén, bálvány volt" többfelé osztódtak és most már kezdik finoman ugyan, de kritizálni a vallásokat is.
Korok és démonok
16.oldal:
A vallások az állam védőszárnyai alatt gyakran melegágyai az áltudománynak, bár nehéz megérteni miért vállalnak ilyen szerepet. Talán nem más ez, mint a megcsontosodott klisé.
18. oldal:
" A kommuniszus idején a vallást és és az áltudományt egyaránt elnyomták - az állami ideológia formályában megjelenő vallásos babona kivételével. Ezt tudománynak kiáltották ki, noha valójában a legkritikátlanabb misztérium volt. A kritikus gondolkozést a tudósok hermetikusan zárt szűk körén kívül veszélyesnek tartották, az iskolák nem tanították, és mindenütt büntették, ahol még is megjelent"
Pista 2007.05.06. 12:23:56
Ropian 2007.05.06. 14:08:16
IGe, ami a társaságot illeti, nem kell félned túlzott tekintélytisztelettől - Gábor már idézett a célkitűzéseinkből, és a társaság nem csupán a TTT osztódásából keletkezett, lásd Szabadgondolkodó...
Hraskó Gábor · http://xaknak.hrasko.com 2007.05.06. 15:24:14
"Azzal nem értek egyet, hogy a társadalomtudományoknak nincs köze az áltudományokhoz"
Rendben, egyetértek, amennyiben a teológiáról beszélünk. A vallásnak, a személyes vallásnak azonban nem sok köze van SEMMILYEN tudományhoz.
Szerintem például az UFÓ- vagy boszorkány hit sem áltudomány, csupán irracionális baromság, és természetesen jogosan lehet kritika tárgya.
Praktikusak tartom, hogy az áltudomány fogalmát ne tágítsuk ki mindenféle ezotériára és egyéb irracionális bolondságra, hanem tartsuk meg arra a körre, amelyik a tudomány presztizsét felhasználandó igyekszik legitimitást, megerősítést szerezni.
Az én megközelytésem hátránya, hogy nem lehet egy kifejezéssel illetni a tengernyi bolondságot, de hát ilyen a világ - az ember sokféleképpen lehet bugyuta!
Szilágyi András 2007.05.06. 16:07:50
"A teológia kötött tudomány abban az értelemben, hogy egy valláséleti normáiban megrögzített és megszervezett vallási közösség meggyőződésének alapján áll, tőle veszi sugalmazását és irányítását tudományos állásfoglalásaiban éppúgy, mint célkitűzéseiben; főigyekezete ugyanis a maga vallási meggyőződésének, hitének (ezért hittudomány) álláspontját helyesnek igazolni."
(Schütz Antal (1938): A vallás. In: Schütz Antal (szerk.): A mai világ képe I. Budapest, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda 175-218.)
Schütz tehát világosan látja, hogy a teológia nem függetlenül vizsgálódik, ahogyan azt a tudománytól általában várjuk, hanem eleve elfogult. A teológiát tehát tudománynak nevezni csak annyiban lehet, amennyiben a tudomány rendszeres, szisztematikus foglalkozást jelent valamivel.
Tgr 2007.05.06. 18:54:09
Olvassátok el a Wikipédia cikkét, az elég jól összefoglalja a témát:
en.wikipedia.org/wiki/Limbo
Egyébként fura, hogy az egyház csak most hátrált ki a pokol tornáca mögül, miközben már régebb óta mondják, hogy a pogányok is a mennybe jutnak, ha erkölcsös életet éltek.
Hraskó Gábor · http://xaknak.hrasko.com 2007.05.06. 19:54:49
Korrekt. A csecsemők Limbo-ja (a magyar "pokol tornáca" elég rossz név, szerintem ez is a magyarok pesszimista lelkületével kapcsolatos) az keresztény elképzelés szerint egy olyan hely, ahol "természetes boldogságban", de Istent nélkülözve kénytelenek tengetni napjaikat (ezt magyarázza meg nekem valaki!).
Az erkülcsi probléma azért fennáll és a zűrzavar csak azt mutatja, hogy nem ősi könyvekben kell keresni a ma kívánatos erkölcs alapjait.
Tgr 2007.05.06. 23:04:06
(És az Ószövetségben azért bőven van miből válogatni. Pl. kevéssé ismert tény, de van olyan parancsolat, hogy aki szombaton bármit dolgozik, azt meg kell ölni.)
Ropian 2007.05.07. 09:42:11
Igazad van. Sajnos ezt is néha teológiának hívják az angol irodalomban (scientific study of religion helyett). Lásd wordnet.princeton.edu/perl/webwn?s=theology, ami a vallástudományt és az egyes teista vallások teológiáját is teológiaként definiálja.
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.08. 13:28:14
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.19. 08:31:56
vilagnezet.blog.hu/2007/05/18/altalanos_isten_definicioja_fejlesztett_