Szkeptikus blog

A Szkeptikus Társaság tagjainak közös blogja

Szkeptikus Klub: A bizonyítékokon alapuló oktatáspolitika

A Szkeptikus Klub következő rendezvénye június 16-án:

A bizonyítékokon alapuló oktatáspolitika-alkotás anatómiája

Radó Péter oktatáskutató (Expanzió Humán Tanácsadó Kft.) előadása

Előzetes:

A jelenlegi kormányzat tényekkel nem igazolható, primitív, utcai vélekedések alapján fogott hozzá az oktatási rendszer példátlan mértékű, teljes átalakításához. Az előadás arra keresi a választ, hogy mi az oka annak, hogy a közpolitika-alkotás ilyen mértékben szakadhat el saját – Magyarországon nemzetközi összehasonlításban kimondottan gazdag – információs és tudáshátterétől. Az előadás foglalkozik majd az oktatáspolitikát megalapozó tények keletkezésével, természetével, a tények felhasználhatóságának strukturális és intézményi feltételeivel, valamint a „tényeken alapuló” és az „intelligens” oktatáspolitika-alkotás közötti különbséggel.

A klubest időpontja: 2015. június 16. kedd, 17.30 óra
Helye: Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.), földszinti klubhelyiség

A belépés díjtalan, minden érdeklődőt szeretettel várunk! Facebook eseményoldal

FRISSÍTÉS: A klubest videója:

 

illetve csak a diák:

A bizonyítékokon alapuló oktatáspolitika

More presentations from Szkeptikus Társaság

A bejegyzés trackback címe:

https://szkeptikus.blog.hu/api/trackback/id/tr1007529886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.06.09. 22:41:38

>, valamint a „tényeken alapuló” és az „intelligens”
> oktatáspolitika-alkotás közötti különbséggel.

a finnek oktatáspolitikája intelligens emberközpontú és nem tényeken alapuló, [1] , olyan mint az integratív orvoslás :)

A "tényeken alapuló" oktatás csak követő stratégiát eredményez és sose a haladást ..
Bezzeg Sugata Mitra tudja a jövőt .. [2]

[1]
vs.hu/kozelet/osszes/megszunnek-a-tantargyak-a-finn-iskolakban-0321

[2]
www.ted.com/talks?language=hu&q=sugata&sort=newest

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.06.09. 23:42:13

A szkeptikusok által preferált Posztmodern oktatási rendszerről is jó lenne hallani és ezek alternatíváiról.

Lovász Ádám:A posztmodern állapot mint szkeptikus filozófia
veneratio.eu/wp-content/uploads/2014/10/Lyotard-A-posztmodern-%C3%A1llapot-mint-szkeptikus-filoz%C3%B3fia.pdf

De tényleg a mostani posztmodern oktatási rendszer a legjobb?
A buddhisták szerint nem.

"A posztmodern oktatás célkitűzése az anyagi javakon alapuló átmeneti jólét biztosítása; míg a buddhista oktatás a végső valóság megértését és a tudat e belátás általi megtisztítását, megbékítését tekinti végcélnak."

"A posztmodern oktatás az elért életszínvonalat tekinti a - kizárólag anyagi, nem erkölcsi értelemben vett - siker mércéjének. A buddhista személet szerint az oktatás sikere etikai és szellemi eredményeken mérhető le: azon, hogy kialakul-e az emberben az erkölcsi felelősség, és a mások iránti jóindulat és segítőkészség."
www.tkbe.hu/regi/archivum/ek45/knyki45.html

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.06.11. 15:38:37

vs.hu/kozelet/osszes/fogjuk-a-gyerekeinket-es-lekapcsoljuk-az-agyukat-0610#a_alszkeptikus_oktataspolitika_nem_mukodik

Sugata Mitra igazi tudományosan szkeptikus
- kísérletezik
- megkérdőjelezi azt a dogmát, hogy tanár is szükséges az oktatáshoz.
- önszerveződő tanulási környezetben hisz
- A lovas szekér is tudományos, de nem hatékony

"Sugata Mitra azt mondja, ő nem bírálja a rendszert, hiszen maga is ennek a rendszernek a terméke,
csak arra hívja fel a figyelmet, hogy ha oktatásról van szó,
még mindig lovas szekérrel próbálunk meg egyik helyről
eljutni a másikra – miközben a járművek terén ennél
sokkal szélesebb és korszerűbb a felhozatal."

- kell még "célzottan kaotikus környezet"
"Minden kaotikus rendszerben rendre felbukkan viszont a spontán rend,
és ez az osztályteremben is működhet,
csak célzottan kaotikus környezetet kell teremteni hozzá, és várni."

- és kell még: "minimálisan invazív tanítás"
"A sebészetből kölcsönzött szófordulat arra a logikus gondolatra utal,
hogy ha mondjuk egy apró lyukon keresztül el lehet távolítani egy vesekövet,
akkor minek felvágni a beteg egész hasát. Az
oktatási környezetre lefordítva ez úgy néz ki, hogy a tanárnak
nem kell felnyitni a gyerek fejét, és megtölteni mindenfélével.
Elég, ha kérdez és bátorít.
"

**Igazi kérdések**
"„A gyerekek, különösen a nagyon fiatal gyerekek képesek arra,
hogy feltegyék ezeket a nagy kérdéseket, nem tudom, hogy csinálják.
A kedvencem jó ideje kering a Twitteren,
és egy ötéves gyerek találta ki: Igaziak vagyunk?
Gondoljon csak bele, milyen lebilincselő, gyönyörű kérdés!
És micsoda választ lehet adni rá! Kell hozzá minden, amire az emberiség rájött eddig,
hogy egyáltalán közel legyünk egy válaszhoz.
Ilyen az ötévesek elméje.” Hogy később, 13-14-15 évesen már
miért nem foglalkoztatják őket ezek a kérdések?
Mi vész el? Hogy felnőttként miért nem mennek ezeknek a kérdéseknek
még csak a közelébe sem, leszámítva néhány elszánt értelmiségit?
„Nem tudom. Lehet, hogy a kíváncsiság tűnik el,
de lehet, hogy valami még rosszabb történik,
hogy félni kezdünk a válaszoktól,
és ezért inkább nem is beszélünk, sőt nem is gondolkozunk róla.”"
"„

**Kreativitás**
"a gyerekek az ellenkezőjével találkoznak,
arra tanítják őket, hogy ne legyenek túl kreatívak.
Ha egy gyerek az osztályban csak ül, és bámul ki az ablakon,
a tanár kérdőre vonja, hogy miért nem figyel.
Ha őszintén válaszolna, azt mondaná: azért, mert amit a tanár mondott,
arra két perc alatt rá tudott volna keresni az interneten,
ha akarta volna, vagyis semmi értelme, hogy meghallgassa a tanárt.
A tanárnak ez nyilván nem esik jól, de neki is és mindannyiunknak
meg kell tanulnunk, hogy többet adjunk másoknak egy Google-keresésnél.
Mielőtt bármit mondanánk, kérdezzük meg magunktól,
vajon a Google kidobná ezt? Ha igen, inkább ne is mondjuk.”"
"

fordulo_bogyo 2015.06.12. 06:07:39

@Karinthy-paradoxon: "Nagy kiszúrás a jövő generációival, hogy az oktatás még mindig idejét múlt eszközökkel és módszerekkel próbálja felkészíteni a diákokat az iskola utáni életükre. Sugata Mitrának azonban van egy zseniális stratégiája arra, hogy a rendszer ellenére miként lehet megnyitni a gyerekek elméjét. A Brain Bar Budapest fesztiválon előadó indiai szakértővel a jövőről beszélgettünk, és arról, hogy hogyan adhatunk másoknak többet, mint a Google."

"Kevés felnőtt hisz annyira a gyerekekben, mint Sugata Mitra, és az irántuk érzett csodálatát csak tovább táplálja, hogy a gyerekek rendre felülmúlják a várakozásait. Ezért még ma is izgatottan beszél azokról a felismerésekről, amelyekre 15 évvel ezelőtt jutott, és amelyek a TED-előadások egyik sztárjává tették (2013-ban a TED Prize győztese lett ezzel). A napokban pedig a Brain Bar Budapest egyik előadójaként járt Budapesten, hogy felforgasson mindent, amit eddig az oktatásról gondoltunk. "

"Sugata Mitra 1999-ben zseniális kísérletbe fogott. A kollégáival vágott egy lyukat az egyik újdelhi nyomornegyed falán, és beüzemelt egy internetkapcsolattal ellátott számítógépet, majd őrizetlenül ott hagyta. Az egész kicsit úgy nézett ki, mint egy bankautomata. A kíváncsi gyerekek egyből megtalálták, néhány óra múlva már böngésztek a neten, és a társaikat tanították. Ezeknek a gyerekeknek soha nem volt számítógépük, nem tudtak angolul, és fogalmuk sem volt arról, hogy mi az internet. Egy idő után azonban már dokumentumokat hoztak létre, játszottak, képeket szerkesztettek, angolul tanultak, és ami a legfontosabb: mindezt csoportosan csinálták, és a társaikat is megtanították ezekre a dolgokra."

Ugye ez fekete hattyu.
Olvastad taleb velemenyet?

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.06.13. 01:57:03

@fordulo_bogyo:

>Olvastad taleb velemenyet?

a véleményét Sugata Mitra módszeréről nem.
de a véleményét az oktatásról olvastam,

"Too much education is bad. Don't over-educate the young: Nassim Taleb "
www.straitstimes.com/news/opinion/more-opinion-stories/story/too-much-education-bad-dont-over-educate-the-young-nassim-ta

de ezt gondolom az oktatási szakértő is kifejti majd!

fordulo_bogyo 2015.06.13. 02:09:33

@Karinthy-paradoxon:
1. How much is too much?
2. Black swan.

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.06.13. 15:03:33

@fordulo_bogyo:
>1. How much is too much?

a.) lásd. overeducated definiciója
b.) ami a "hülyéket" túlságosan magabiztossá teszi.
b.1.) pl. Fukushima törésvonalra építése.
b.2.) pl. Veszélyes vírusokkal kísérletezés
www.businessinsider.com/5-terrifying-times-pandemics-escaped-from-laboratories-2014-7
www.mirror.co.uk/news/world-news/deadly-anthrax-samples-sent-uk-5852937

Taleb szerint a formális oktatás
-> nem egyenlő a műveltséggel
-> érzéketlenné tesz a Fekete Hattyúkkal szemben.

"38 Erudition, not Education
Erudition increases awareness of the Black Swan (and the understanding of the world); formal education decreases it."

vagy máshol:
Taleb: "I never said that formal training helps probabilistic behavior: the error is heuristic & not one of reasoning; I wrote that formal education usually makes things worse for many people (in my example of the statistical physicist falling for the law of small numbers or how probabilists have gambling habits). I later developed the problem into the “ludic fallacy”."

fordulo_bogyo 2015.06.13. 15:23:14

@Karinthy-paradoxon:
keveri kedvenced a folyamatot (oktatas, education) es az eredmenyet (tanultsag, iskolazottsag, educated)

Latod, kesobb o is rajon:
"Taleb szerint a formális oktatás
-> nem egyenlő a műveltséggel"

Az oktatas a muveltseg atadasanak folyamata, a muvelseg az amit az oktatas folyamata eredmenyezhet.
persz, hogy nem egyenloek.

"-> érzéketlenné tesz a Fekete Hattyúkkal szemben." - akkor en ezert vagyok erzeketle a hattyuk irant.
Az oktatasom eredmenyekent, tanultsagom miatt kritizalom.

Szkeptikus Blog · http://szkeptikus.blog.hu 2015.06.20. 17:57:46

A bejegyzést frissítettük a klubest videójával és prezentációjával.

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.07.20. 10:38:38

akit érdekel még a téma:
tanarblog.hu/cikk/a-nature-az-oktatasrol
Hogy oktatják a természettudományokat:
"... Arról is szó esik, hogy valójában mennyire nonszensz az előadásokra és bemutató kísérletekre építő rendszer. Michael Wysession arra bátorít, hogy képzeljük el, mire vezetne, ha a kosárlabdázók képzése úgy folyna, hogy egy teremben kellene megtanulniuk a pálya és a labda méreteit, a szabályokat, ezek változatait. Időnként teszteket íratnánk velük a szabályok értelmezéséből. Akik a legjobban teljesítenek, azok már videón is nézhetnének kosármeccseket és azokon is értelmezhetnénk a szabályokat. Aztán tíz év elteltével a teszteken kiemelkedően teljesítőket kiküldenénk a pályára, hogy játszanak. Merthogy jelenleg a természettudományokat így oktatjuk.
"

és az Nature hetilap e-héten megjelent, az oktatással foglalkozó különszáma:

"A szám címe: A 21. századi tudós kinevelése és a benne olvasható cikkek azzal foglalkoznak, miként változott a természettudományok tanítása az elmúlt években és milyen változásokra lenne még szükség. A legfontosabb lépés, hogy az oktatás kutatása komoly lépéseket tett afelé, hogy a természettudományok módszereivel dolgozó, komoly tudomány legyen. "
www.nature.com/news/stem-1.17959

fordulo_bogyo 2015.07.23. 18:45:46

@Karinthy-paradoxon: Gondold el forditva:

"... Arról is szó esik, hogy valójában mennyire nonszensz az laborokra és onnallo probalkozasokra építő rendszer. Wichael Mysession arra bátorít, hogy képzeljük el, mire vezetne, ha a vegyeszek vagy atomfizikusok képzése úgy folyna, hogy egylaborban kellene onnalloan felfedezniuk a torvenyeket és a szabályokat, ezek változatait. Időnként megmergeznek magukat, vagy sugarbetegsegben halnanak meg, vagy epp felrobbanna a labor. Merthogy jelenleg a kosarlabdat így oktatjuk.

A kosarlabda nem termeszettudomany es a termeszettudomany nem kosarlabda.
Ennyi.

Írj nekünk! Kövess minket!

Kövess a Twitter-en 

Melléfogott az asztrológusod? Nem találsz már helyet az ágyadnak a földsugárzástól? Össze-vissza forog az Egely- kereked? Nem használt a macskádnak a homeopátiás bogyó?

Írd meg nekünk:
blog (kukac) szkeptikus.hu

Utolsó kommentek

Híreink

Nincs megjeleníthető elem

Fórum

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

akupunktúra (2) áldoktor (1) álhírek (1) állampolgári tudomány (1) alternatív medicina (23) áltudomány (37) antibiotikum (1) apollo (1) aromaterápia (1) ásványok (1) asztaltáncoltatás (1) asztrológia (6) atomenergia (2) attila domb (1) átverés (14) aura (2) béky lászló (3) bioenergetika (5) biofoton (1) biológia (2) biologika (1) bioptron (2) biorezonancia (5) biotechnológia (8) boszniai piramisok (3) bulvár (1) butaság (7) bűvészet (9) callahan (1) cam (1) ChatGPT (1) chemtrail (3) civilizáció (1) clairvoyance (1) cod tea (5) confirmation bias (1) covid-19 (1) criss angel (1) csalás (4) csillagászat (6) cunami (1) darwin (5) demarkáció (1) diéták (1) douglas adams (1) dr. csabai zsolt (2) dr. csabai zsolt phd (1) echo tv (1) ECSO (1) egely (2) egészség (36) egészségnap (2) éghajlat (1) einstein (3) elektroszmog (1) életmód (4) energia (1) eric pearl (1) értem (3) érvelés (1) etnográfia (1) étrend kiegészítő (6) eugenika (1) evolúció (22) ezóbióökó (7) ezotéria (27) fakír (1) fals pozitív (1) fekete mágia (2) felmelegedés (2) fenntarthatóság (1) filozófia (13) finnugor (1) fizika (13) fogyasztóvédelem (12) földönkívüliek (2) földsugárzás (3) gelencsér andrás (1) gender (1) glifozát (1) gondolkodás (7) grafológia (2) grapefruit (3) grapefruitmag (1) grape vital (3) gyermeknevelés (1) gyógynövények (2) gyógyszerek (1) gyógyszeripar (1) HAARP (1) hagyományos kínai orvoslás (3) hamisítás (3) hétköznapi bölcsesség (1) hipotézis (1) hold (2) holokauszt (1) homeopátia (22) horoszkop (3) humor (7) idegtudomány (1) ideomotoros (1) idősek (1) india (1) influenza (1) ingyenenergia (4) integratív medicina (2) intelligencia (1) intelligens tervezés (12) james randi (3) japán (1) járvány (2) járványtagadás (1) jeti (1) jövőbelátás (2) jövőbelátók egyháza (1) jövőbe látás (2) józan ész (4) kanálhajlítás (2) kapcsolatteremtő gyógyítás (1) kígyóolaj (1) kísérlet (3) kiválasztott (4) klímaváltozás (7) klub (89) konferencia (9) kongresszus (10) könyv (13) koplalás (1) környezetvédelem (1) koronavírus (4) közgazdaságtan (2) közlekedés (1) kozmológia (2) kreacionizmus (2) kristályok (1) kritika (1) lászló ervin (2) lebuktatás (1) légköroptika (1) lenkei gábor (1) levitt (1) lifewave (2) lottó (1) lúgosítás (1) magfúzió (1) mágia (1) mágnes (5) magyar őstörténet (4) magyar történelem (3) marketing (3) mars (4) matematika (4) média (6) megerősítési torzítás (5) mellrák (1) mentalizmus (3) mesterséges intelligencia (2) meteor (1) mobiltelefon (1) mta (4) művészet (1) nasa (2) neurális hálózat (1) nyelv (6) nyílt levél (1) oktatás (4) oltásellenesség (3) oltások (2) önámítás (1) online kísérlet (3) orgon (1) örökmozgó (5) orvostudomány (12) őssejtfokozó (1) összeesküvés elmélet (5) otthonszülés (1) paleolit étrend (1) pálmalevél (1) pályázat (1) pandémia (1) parafenomén (3) parajelenségek (6) paródia (1) PCR (1) phenomenon (2) podcast (1) pozitív gondolkodás (1) prána (2) probiotikum (1) proving (1) pszí (5) pszichiátria (1) pszichológia (1) racionalitás (1) radiesztézia (3) rák (8) randi (3) rendezvény (13) rezsicsökkentő (1) richard dawkins (2) sci fi (3) seti (1) spiritizmus (2) steorn (1) sugárzás (3) számmisztika (3) székesfehérvár (2) szekta (1) szellemidézés (3) szerencse (1) sziget (5) szkeptikus (21) szólásszabadság (1) találmány (4) tantra (1) táplálkozás (5) távgyógyítás (2) technológia (15) telekinézis (1) telepátia (1) televízió (5) teremtés (3) teremtéstan (2) természetgyógyászat (28) termográfia (1) tesztek (3) történelem (14) tudomány (32) tudományos módszer (2) tudománytörténet (1) turizmus (1) ufo (5) új germán medicina (2) űrhajózás (2) uri geller (8) űrszonda (3) vágó (6) vakcinák (2) vallás (2) villanyóralassító (1) vita (1) vízautó (2) Wikipédia (3) x akták (1) Címkefelhő

Creative Commons

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása