Mika János éghajlatkutató előadása
2010. május 18. kedd, 18.00
BME Fizika Tanszék,
1111 Budapest, Budafoki út 8. F épület III. lépcsőház II. em. 13. terem
Az előadásban áttekintjük azokat az érveket és ellenérveket, amelyek az éghajlat melegedése és annak emberi eredete mellett illetve ezek ellen fel szoktak hozni. Az előadás kisebb hányadában bemutatjuk azt is, hogy mit mondhatunk a klímaváltozás hazai sajátosságairól.
A szerző válasza egybeesik az IPCC (2007) többségi véleményével, ezért kitér a változás megfékezésének mikéntjére is, ám kész a vitára további felvetésekkel szemben is.
Olvasnivalók:
- Bartholy Judit, Mika János: Időjárás és éghajlat. Cseppben a tenger? - Magyar Tudomány, 2005/7 789. o.
- Mika János: A globális klímaváltozásról - Fizikai Szemle 2002/9. 258.o.
- Az IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) riportjai
- Martin Durkin filmje, amelyben azt állítja, hogy a felmelegedést nem az emberi tevékenység okozza: A nagy glogálisfelmelegedés csalás
- A fentebbi film állításait számos helyen kritizálják
- A RealClimate blog szintén foglalkozott e film kritikájával.
- A NASA klímaváltozással foglalkozó oldala
- Miskolczi Ferenc és Zágoni Miklós nem hisz a felmelegedésben
- A Brit Alsóház Tudomány és Technika bizottságának állásfoglalása az úgynevezett Climate Gate kapcsán
- Geoengineering - szabad-e, lehet-e "hackelni" a az atmoszférát acélból, hogy megfékezzük a klímaváltozást?
További információk a rendezvényekről, valamint térképvázlat a helyszínről a Szkeptikus Társaság weboldalán találhatók.
FRISSÍTÉS: A klubest videofelvétele:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Boorisz (törölt) 2010.05.12. 18:52:30
De ami mindenképpen jó hír, hogy a felmelegedés kérdésben nincsen szkeptikusság.
Sedith · http://sentimpress.blogspot.com/ 2010.05.12. 21:05:12
A felmelegedés szót személy szerint nem szeretem, a klímaváltozás sokkal megfelelőbb.
Végül egy provokatív riport Kordos Lászlóval (ő egyébként nem klímaszakértő):
nol.hu/ajanlo/20090824-no_title
fairi 2010.05.12. 21:25:47
Walter Melone (törölt) 2010.05.13. 08:34:12
Többnyire közvetett bizonyítékok alapján felállított elméletek próbálják meggyőzni a hozzá nem értő embereket úgy, hogy alapvető tárgyi tévedéseket tartalmaznak.
Ennek legutóbbi példája a vízgőz szerepe az éghajlatváltozásban.
A vízgőz az önszabályzó mechanizmus fontos eleme, mégis mint az üvegházhatást erősítő összetevőről esik róla szó, közben meg épp az ellenkezője...
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.13. 08:39:45
vagy az egész tudomány... == vallás
Asidotus 2010.05.13. 08:53:24
ezek szerint te nem kételkedsz az ember okozta éghajlatváltozás tudományos tézisében?
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.13. 08:57:33
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.13. 08:58:23
szkeptikus ember vagyok
mindazonáltal én is azt hiszem, hogy változik az éghajlat
IamGyuri · http://www.facebook.com/group.php?gid=116570388383612 2010.05.13. 10:29:03
servian.hu/hu/articles/Energy/9825
dtracer 2010.05.13. 11:06:48
www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,689089,00.html
Az írás szerint korrelációt fedeztek fel a naptevékenységek (napkitörések száma) és a legalacsonyabb téli hőmérséklet között.
Ez tényleg logikusnak is hangzik, hiszen a Föld alapvetően a Naptól kapja az energiát, ellentétben például a Jupiterrel, aminek a saját hő kisugárzása a nagyobb.
Bobby Newmark 2010.05.13. 11:11:10
pounderstibbons 2010.05.13. 11:19:48
A cikked csak a dinitrogén oxiddal foglalkozik, ami a cikk szerint is csak a 3. legjelentősebb üvegházhatást keltő gáz ("6-8% százalékban felelős").
Tehenek CO2 és metán kibocsátásáról (1. és 2. helyezett) nem szól a cikk.
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.13. 11:23:51
Dontpanic 2010.05.13. 12:27:12
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.05.13. 12:40:30
azért kíváncsi lennék szakmailag mennyire komoly egy ilyen szkeptikus klub
vajon itt lesz szó a hústermelés környezetterhelő hatásáról?
www.globalisfelmelegedes.info/index.php?option=com_content&task=view&id=211&Itemid=63
www.globalisfelmelegedes.info/index.php?option=com_content&view=article&id=475%3Ahus-es-klimavaltozas&catid=38%3Ahaszonat-tart&Itemid=53
vagy inkább elhallgatják majd a kényes témákat a hívők elöl, nehogy megsértsék szegények érzékenységét, holmi tényekkel
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2010.05.13. 12:59:53
Gyere el és megtudod.
Dontpanic 2010.05.13. 13:01:25
A hívő megszólítást nagyon köszönöm, szerintem nagyon el van veszve az az ember, aki nem hisz valamiben.
_yossarian · http://szinhaz.blog.hu 2010.05.13. 13:20:29
Amúgy tervezi a klub videón rögzíteni és közzétenni az előadást?
Hraskó Gábor · http://xaknak.hrasko.com 2010.05.13. 14:11:31
Hraskó Gábor · http://xaknak.hrasko.com 2010.05.13. 15:07:29
ls.szkeptikus.hu/342
Zaga · http://zagaspoint.blog.hu 2010.05.13. 17:24:09
Zágoni Miklós 2010.05.13. 18:32:03
Az Olvasnivalók alatt a
* Miskolczi Ferenc és Zágoni Miklós nem hisz a felmelegedésben - pont inkorrekt.
A becsatolt link szerint ugyanis:
"a globális felmelegedésért felelőssé tett üvegházhatás a természet által jól szabályozott, egyensúlyban tartott folyamat – mondja Zágoni. – Beszélhettünk ugyan globális felmelegedésről, hiszen (...) pár tizedfokkal megemelkedett a hőmérséklet az elmúlt másfél évszázadban. A felmelegedés mértéke azonban nem folytatódik olyan rohamos mértékben, mint mondják, és ezért nem is kell számítanunk olyan klímakatasztrófára, mint amiről a hírekben hallani. Az üvegházhatás mértéke nem egy szabad matematikai változó, mint eddig gondolták, hanem egy egyensúlyi érték (33 Celsius-fok) körül ingadozik, és az eltérés ettől az értéktől az elmúlt 60 év során nem több, mint 0,1 Celsius-fok."
Továbbá:
Nem igazán fair pont a Szent Korona Rádióból idézni egy olyan szöveget, amelynek tudományos alapja Mika úr saját munkahelyének, az OMSZ-nak a szakfolyóiratában jelentek meg.
Zágoni Miklós 2010.05.13. 18:36:10
Ha már az előadás kapcsán felmerült a nevem, talán illett volna egy meghívót küldeni nekem is (nem a szervezőktől és nem az előadótól értesültem).
Üdv, ZM
Zágoni Miklós 2010.05.13. 23:10:23
re "Miskolczi Ferenc és Zágoni Miklós nem hisz a felmelegedésben":
Nem tudtam, hogy itt hinni kell.
A mondat korrektül így hangzott volna: MF és ZM szerint nem a CO2-okozza...
nyari mikulas (törölt) 2010.05.13. 23:33:23
Szoval lenyegeben MF es ZM szerint nem igaz az amit "globalis felmelegedes" cimszo alatt targyalnak (nem melegedik jelentosen a homerseklet, egyensuly van, es az emberi CO2 kibocsajtasnak nincs jelentekeny hatasa).
Ha jol ertem, akkor ugy kene helyesbiteni, hogy MF es ZM az éghajlat nem melegedik (és termesztesen nincs is emberi eredete a valtozasnak, valtozas sincs).
A hinni nem feltetlenul vallasos hitet jelent, hanem egy allitas, vagy elmelet elfogadasat is (elhiszem, nem hiszem el).
Zágoni Miklós 2010.05.14. 08:42:23
Félreérted. A felszínhőmérséklet (a globális, éves, átlagos) persze hogy változhat, mostanában (pár száz éve) éppen emelkedő trendet mutat. Mint Magad is tudod, ez két tényezőből tevődik össze. Az egyik, ami "jár", ez a Föld esetében mostanság kb. 255 Kelvin (jégkorszak alatt mondjuk 250), ehhez adódik az üvegházhatás-járulék, ami mainapság kb. 33 K. Az állítás az, hogy ez a hozzáadott érték CSAK az alaphőmérséklet függvénye. Azaz a légköri ÜHG szerkezet, amennyiben "Föld-típusú" légkörről van szó, a bejövő energia függvényében MAXIMÁLJA az üvegházhatást. ---
Üdv, ZM
Walter Melone (törölt) 2010.05.14. 09:34:44
Ha jól értem itt arról van szó, h minél melegebb van, annál több az oldott víz a légkörben, ezért csökken a besugárzás és hűl a légkör.
Ezt az egyensúlyt csak a víz kivonásával lehetne felborítani.
Zágoni Miklós 2010.05.14. 10:22:30
Kicsit bonyolultabb: a vízpára nem az "árnyékoló" (bejövő energiát csökkentő) hatása révén szabályoz (ezt felhő-formában teszi), hanem mint a legfontosabb felszínhűtő (látens hőt kivonó), és egyúttal fűtő (ÜHG) közegként. Így áll végül elő a (nemtriviális) dinamikai egyensúly. Ezt hozzáadással vagy kivonással nem tudod felborítani, legalább is amíg bőven van utánpótlás az óceánokban...
milkapista 2010.05.14. 11:25:30
Látom a Globális svindlis csalós film is terítékre kerül, amiben teljesen máshogy de szintén kétségbe vonják az emberi tevékenység döntő szerepét felmelegedésben. Mi arról a filmről és azokról az érvekről a véleménye?
Szerintem baromság a nagyja, itt le is írtam miért gondolom így:
anehezebbut.freeblog.hu/archives/2009/11/28/Globalis_svindli/
szemet 2010.05.14. 12:29:27
Szóval az állítás akkor az, hogy:
- globális felmelegedés van
- a vízpárolgásnak szabályozó hatása van, de nem egyértelmű negatív visszacsatolással
Ebből számomra az látszik, hogy a CO2 hatására ugyanúgy eltolódhat az egyensúlyi pont, mint ahogy a trópusokon is melegebb van mint nálunk, hiába van elegendő nedvesség!
Szóval a jövőkép akkor az, hogy:
Amely területeken van elegendő víz, vagy el tud jutni a vízpára, trópusiasodni fog az éghajlat, ahová meg nem jut el a vízpára sivatagosodni?
szemet 2010.05.14. 12:34:20
A trópusokon több napfényenergia nyelődik el (a fény beesési szöge miatt), és ezt nem kompenzálja a nedvesség.
Akkor ha a CO2 miatt lesz több elnyelt napfény, azt miért kompenzálja?
Miben más a két eset?
Zágoni Miklós 2010.05.14. 15:06:19
Igen, pillanatnyilag mutatkozik valami melegedő tendencia, ahogy a történelemnek kb. a felében mutatkozott; a másik felében meg hűlt. Így megy ez évmilliárdok óta, föl-le.
Az IPCC szerint a vízpárának egyértelmű pozitív visszacsatolása van; Miskolczi empirikus eredményei szerint létezik negatív visszacsatolása is.
A CO2 hatására nem tolódik el a GLOBÁLIS ÁTLAGOS egyensúlyi pont.
A dolog sokkal bonyolultabb, szó sincs "napfény-elnyelési kompenzáció"-ról.
Zágoni Miklós 2010.05.14. 15:07:55
Az óceánok hőkapacitása itt nem igazán jön be, de ettől még az állításod igaz.
De hagyjunk Mika úrnak is teret, nem akarom előle elvinni a show-t.
Üdv, ZM
immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.05.18. 23:32:03
pounderstibbons 2010.05.19. 13:40:39
Pl. kell e tudnunk a lemerült akkuról, hogy egy nemműködő autót próbálunk mozgásra bírni?
Válaszom, hogy nem kell, de nemtudásunk ára könnyen egy teljesen felesleges motorcsere lehet.
Bár lehetnek helyzetek, amikor ez az optimálisabb megoldás, (Pl. a szerelésre kész motort fél perc alatt bele lehet passzintani a kocsiba, viszont ég a szerelőműhely és egy perc alatt ki kell jutnunk) de akkor meg vizsgálnunk kell, hogy fennáll e ez a helyzet.
Walter Melone (törölt) 2010.05.23. 20:09:13
Kedves Gábor!
Érdeklődöm, h sikerült-e a felvétel, és amennyiben igen, vajon mikor láthatjuk?
Esetleg addig egy néhány mondatos összefoglalót tudnátok írni az estéről?
Joco74 2010.05.23. 20:48:56
Igen, készült felvétel. Jövő hét vége felé fel fogom tenni.
Az összefoglalót meghagyom másnak.
tarsolya 2010.06.12. 14:11:44
climateaudit.org
És amúgy meg a Climate Gate után hinni az IPCC-nek ... jó vicc. Al Gore & Co. money machine és szimpla média manipuláció, fearmongering ez az egész.
Az éghajlatváltozás természetes folyamat, a múltban is volt, emberi tevékenység nélkül, a mainál sokkal durvább, a jövőben is lesz, megakadályozni, megváltoztatni a jelenlegi fejlettségi szintünkön nem lehet.
Nem hiába az egyik legnagyobb biznisz manapság a zöld szektor :)
neofin 2010.06.12. 20:16:15
> megakadályozni, megváltoztatni a
> jelenlegi fejlettségi szintünkön nem lehet.
de felgyorsítani képesek vagyunk.
:(
tarsolya 2010.06.13. 20:43:09
Vannak sokkal fontosabb és égetőbb környezetvédelmi problémák, inkább arra kellene fókuszálni, de hát ezzel lehet leginkább félelemben tartani az embereket, ergo a legtöbb pénzt keresni rajta.
neofin 2010.06.13. 22:42:12
>Nem hiszem.
pedig elhiheted - képesek vagyunk felgyorsítani ..
- sőt akár teljesen tönkretenni ezt a bolygót ...
Zsolesz12 2010.07.21. 17:24:52
"És amúgy meg a Climate Gate után hinni az IPCC-nek ... jó vicc. "
Ejha, ez aztán a meggyőző érv, szóval mivel volt egy olyan, hogy Climate Gate, ezért innentől kezdve bármi amit az IPCC mond hazugság.
Amúgy pedig kíváncsi vagyok erre mi lesz a reakció: index.hu/tudomany/2010/07/07/a_harmadik_brit_vizsgalat_is_felmentette_a_tudosokat_az_email_botranyban/
Ami viszont nagyon nem tetszik az a videó hiánya. Nagyon bánom, hogy nem tudtam ott lenni ezen az előadáson, ezért szeretném megnézni a videót, vagy legalább olvasni egy összefoglalót az elhangzottakról. Már többször ígértek videót, de még mindig sehol semmi. Fel lesz egyáltalán valaha téve, vagy ne is várjak rá?
paligreg 2010.08.30. 19:57:07
rádióbeszélgetés Mika Jánossal
paligreg 2010.08.30. 21:31:26
◄ ►MR műsor - 2010.08.25
16:00 - 17:00 Veres Ágnes interjú Miskolczi Ferenccel, beszélgetés Zágoni Miklóssal és Láng Istvánnal
paligreg 2010.09.02. 07:47:56
ecce_homo 2010.09.11. 12:30:06
Mi más is állhatna a sarkköri melegedések mögött mint a fokozódó mennyiségű üvegházgáz?
Vagy van egyéb mérhető oka?
Miután a légköri gázok mintegy 0,12% a az ami az üvegházhatásért egyáltalán felel, miért ne okozna melegedést a CO2 mennyiségének 1/3 al való növelése?
Ami egyben egyedüliként magyarázza is hogy a sztratoszféra miért hűl? Ha nem ezért akkor miért?
ezek mind rém egyszerű kérdések, és az eddig Miskolczi féle hipotézisről szóló riportokban nem lettek feltéve, és megválaszolva sem.
Miért?