A Szkeptikus Klub következő rendezvénye április 16-án:
Miért nem gyógyíthatók a fanatikusok, avagy miért terjednek a téveszmék?
Marosán György előadása
A 21. században - sokak várakozásával ellentétben - a téveszmék, áltudományos nézetek nem tűntek el, hanem éppen terjedőben vannak. Ezt sokan az emberi butasággal vagy ostobasággal magyarázzák. A téveszmék elterjedtsége azonban inkább arra utal, hogy az ember evolúciósan arra van programozva, hogy generáljon és rögzítsen eszméket és közben ugyanezt tegye a téveszmékkel.
A bevezető előadás három kérdést jár körül. (1) hogyan igyekszünk felismerni a természetben előforduló mintákat, miként alkotunk ezekből a mintákból modelleket és kontrafaktuális dolgokat. (2) milyen pszichológiai, szociológiai és politikai eszközöket alkalmazunk, hogy a szabályokat és eszméket, de épp így a téveszméket rögzítsük (pl. kognitív disszonancia vagy csoporthatás). (3) Mi a történelmi trendje a tudomány, mint univerzális minta-kereső és minta-tesztelő rendszer társadalmi alkalmazásának, és milyen új tényezők léptek fel a 20. század végén, amelyek érthetővé teszik, hogy az emberek más, korábban már megcáfolt mintaazonosító rendszereket (mítoszokat, ideológiákat) hajlamosak alkalmazni, gyakran éppen a tudomány ellenében.
Marosán György a Szkeptikus Társaság tagja, a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi karának főiskola tanára, okleveles fizikus, a filozófiai tudományok kandidátusa.
A klubest időpontja: 2013. április 16. kedd, 17.30 óra
Helye: Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.), földszinti klubhelyiség
A belépés díjtalan, minden érdeklődőt szeretettel várunk!
FRISSÍTÉS: A klubest hangfelvétele (24 MB mp3, 1 óra 45 perc) és prezentációja:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2013.04.14. 18:49:55
Heller Ágnes : Elmélkedések a hiszékenységrôl
www.kfki.hu/chemonet/hun/teazo/hisz/heller.html
"...
A tapasztalati tudás lehet a tudomány forrása és talaja, de nem mindig az. De akár az, akár nem az, a tapasztalati tudás megszerzésének és gyakorlásának megvannak a maguk játékszabályai, s aki ezekhez tartja magát, jól és tisztességesen játszik. Például, ha valaki kézrátétellel vagy talpmasszázzsal gyógyít, és de facto sokan gyógyultak meg attól, amit csinált, tehát nem irracionális a gyógyulást keresônek hozzá fordulni, akkor ez az asszony valamit tud.
...
Tehát abból, hogy valaki nem a tudomány intézményének szabályai szerint szerzi és gyakorolja tudását, még nem következik, hogy semmit sem tud és hogy csaló. Lehet, hogy igen lényeges dolgokat tud.
..."
Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2013.04.14. 18:54:27
Egyik látogatója megkérdezte tőle:
– Te hiszel ebben?
Mire Bohr így válaszolt:
– Dehogy hiszek. De mondták, hogy annak is segít, aki nem hisz benne.
"
Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2013.04.14. 21:54:53
"Meglátása alapján a hiedelemre azért van szükség, hogy a közösség működhessen, hiszen egy közösség létrejöttéhez és fennmaradásához absztrakció és az ebből következő hiedelem nélkülözhetetlen. A hiedelemből hiedelemkonstrukciók jönnek létre. Ilyenek többek között a vallás, a tudomány, a matematika és a politika."
"A ráció és hiedelem kapcsolatában a tudós kifejtette, hogy előbbi másodlagos az utóbbihoz képest. „Sokkal inkább elhiszünk valamit és keresünk hozzá bizonyítékot, mint a bizonyítékok alapján építünk fel rendszereket. Ezzel kapcsolatban Szent Ágostont idézte, aki azt mondta, hogy a Biblia nem tartalmaz bizonyítékot, hanem hiedelemre épül, azaz vagy hiszek benne, vagy sem. „Mai időnkben a racionalitás – másodlagos szerepéhez képest – meghatározó értékké vált, pedig a valóságban a ráció valamilyen hiedelemhez kapcsolódik” – mondta az etológus. ”
www.lutherania.lutheran.hu/verseny-b%C5%91s%C3%A9gszaru%C3%A9rt-%E2%80%93-cs%C3%A1nyi-vilmos-el%C5%91ad%C3%A1sa
Szkeptikus Blog · http://szkeptikus.blog.hu 2013.04.16. 21:41:07
Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2013.04.17. 16:50:32
"An availability cascade is a self-reinforcing cycle that explains the development of certain kinds of collective beliefs. A novel idea or insight, usually one that seems to explain a complex process in a simple or straightforward manner, gains rapid currency in the popular discourse by its very simplicity and by its apparent insightfulness. Its rising popularity triggers a chain reaction within the social network: individuals adopt the new insight because other people within the network have adopted it, and on its face it seems plausible. The reason for this increased use and popularity of the new idea involves both the availability of the previously obscure term or idea, and the need of individuals using the term or idea to appear to be current with the stated beliefs and ideas of others, regardless of whether they in fact fully believe in the idea that they are expressing. Their need for social acceptance, and the apparent sophistication of the new insight, overwhelm their critical thinking."
en.wikipedia.org/wiki/Availability_cascade