Mi szkeptikusok időnként elveszünk az ezotéria és az áltudományok által használt kifejezések dzsungelében. Úgy gondoltam, szükség van egy kis fényre az éjszakában, hisz oly makacs és tudatlan emberek vagyunk.
Íme az Alternatív Szkeptikus Szótár, hogy végre mosolyogva igazodjunk el e számunkra ismeretlen területen:
Asztrológia | horoszkópokat készítő alternatív tudományág |
Aura | időmérésre használt eszköz, erős szabolcsi tájszólással |
Auralátó | aki mindig tudja mennyi a pontos idő |
Biorezonancia | élő test alacsony hőmérsékleten jelentkező remegése |
Csí | orosz káposztaleves |
Feng Shui | bútorokkal vívott távolkeleti küzdősport és filozófia (nem tartozik ide a székekkel vívott kocsmai verekedés) |
Gabonakör | a gabonaköröket UFÓ-k készítik, de ők is bottal és zsinórral |
Geller, Uri | magyar származású, angolul és magyarul is egyformán jól beszélő, fémmegmunkáló kisiparos |
Gonosz tudós | 1. szakmájában, szakterületén mély ismeretekkel rendelkező szakember 2. a "tudományos világ" nevű elnyomó és erőszakszervezet bérence 3. "Jó tudós" ellentéte |
Homeopátia | homeoszexuális beállítottságú emberekhez való vonzódás |
Horoszkóp | az emberiség 99,99%-ára ráillő jellemrajz |
Hubbard, L. Ron | bukott sci-fi író, a szcientológia alaptörténeteinek kitalálója |
Jó tudós | 1. olyan mérnök, vagy középiskolai ismeretekkel rendelkező kutató professzor, akit a tények nem befolyásolnak 2. "Gonosz tudós" ellentéte |
Karma | eleve elrendelt, megváltoztathatalan sors, hacsak nem változtatsz rajta |
Kreacionizmus | a kreált áltudományok összefoglaló neve |
Kiropraktika | 1. a fagyasztással foglalkozó alternatív tudományág 2. eszkimó barkácsújság |
Médium | közepes méret |
Parapszichológia | befüvezett pszichológusok által kidolgozott alternatív tudományág |
Piramisok | UFÓ-k által építetett tájékozódási pontok, mivel magas fejlettségük ellenére sincs GPS-ük |
PI-víz | a csapvíz alternatív neve |
Pszí | orrüregbe került idegen anyag eltávolításakor hallatszó hang |
Radiesztézia | 1. a rádiókészülékek formatervezésével foglalkozó alt. tudomány 2. kútfúró vállakozás |
Szcientológia | alacsony irodalmi értékű sci-fi történetekbe vetett fanatikus hitrendszer, melynek fő istenei Xenu és a pénz |
Telepatikus | jóltáplált gyógyszertáros |
Tesla, Nikola | amerikai-szerb tudós, aki már az 1900-as évek elején mindent feltalált, amit most - a gonosz tudomány és a méggonoszabb kormányok által - el lehet titkolni |
Vitalitás | az Egely kerékkel mért légmozgás mértéke (Egely egy Jó tudós) |
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Simon Gergely 2008.07.21. 10:31:04
A halálközeli élmények egyébként nem szerepelnek benne,talán mert az illető személy ahalála után kiderül - rossz megvilágításba helyezte múlt századbéli elméletét.
Sandra H. 2008.07.21. 10:35:14
Veron 2008.07.21. 10:54:52
Vipera 2008.07.21. 11:03:52
"A laikusság és az idiotizmus mindig is a szkepticizmus része marad. " - az idiotizmust nem mondanám, de a laikusság elég gyakran az. Ennek ellenére jót derültem ezen a táblázaton, sztm. pont erre való.
Bobby Newmark 2008.07.21. 11:12:18
bradley 2008.07.21. 11:12:56
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2008.07.21. 11:18:50
renhoek 2008.07.21. 11:20:46
Joco74 2008.07.21. 11:21:30
Corruptor 2008.07.21. 12:03:41
Ami a szkeptikusokat illeti: A tudomány alapja a kételkedés. Ez egy örök igazság. Régen azt hittük, hogy a föld lapos (megegyzem van aki még ma is ezt hiszi...), a napot istennek hittük és az volt az elfogadott tézis, hogy tűzszekéren utazik végig keletről nyugatra az égboltom. Baromság? A mai tudásunk szerint igen. Parapicológi, miegymás. Marhaságnak túnik? Igen, sok esetben. Az ember mindíg is tartott a megmagyarázhatatlantól. Isteneket talált ki olyanokra amikről fogalma nem volt és kész volt a magyarázat. Ez a vallások alpja. Ha úgy tetszik, a tudomány egyik-másik ága is egyféle vallás. Az idő majd megmondja kinek volt igaza. A másik kigúnyolása hite miatt viszont undorító dolog.
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.21. 12:29:49
Teljesen egyetértek veled. Viszont a hit egészének vagy részének kritikája nem az.
Bobby Newmark 2008.07.21. 12:50:34
"a tudomány egyik-másik ága is egyféle vallás"
...nak tűnik a laikusnak.
Attól még, hogy te nem érted, az nem jelenti automatikusan azt, hogy más sem.
Asszem · http://olahandras.blog.hu 2008.07.21. 13:43:50
Pl. érdekes, amit a csakrákról ír, mert nem próbálja konkrétan megfeleltetni egyetlen szervnek, mirigynek, vagy idegfonatnak őket, hanem azt mondja, hogy ezek azoknak az érzéseknek a szimbólumai, amit a többezer évvel ezelőtt élt jógik érezhettek és a rendelkezésükre álló módszerekkel leírhattak.
Amikor pedig a csakrák csodálatos erejéről írnak, akkor ehhez figyelembe kell venni, hogy pár ezer évbe valóban csodaszámba mehetett az, ami ma már hétköznapi rutin.
Bobby Newmark 2008.07.21. 13:58:59
Igen, ez a baj az áltudományoskodó ezoterikusokkal:
Vagy szimplán hülyeséget beszél a levegőbe,
vagy nem mond semmit.
Részemről teljesen érthetetlen, hogy lehet az ilyesmit komolyan venni...
(Utóbbi megállapításom nem konkrétan a jógára vonatkozikk, az végülis nyugiság, meg mozgás, úgyhogy nyilván jót tesz a testnek...)
Asszem · http://olahandras.blog.hu 2008.07.21. 14:05:32
Annyit azért hozzátesz, hogy szerencse, hogy egyetlen jóginak sem sikerülte eddig az örök életet bebizonyítani, különben ma az egész világ csak jógázna... :D:D
ps.
a jógában a nyugiság, mozgás és a test csak a jéghegy legfelsőbb csúcsa... :D
Vipera 2008.07.21. 14:16:12
"Attól még, hogy te nem érted, az nem jelenti automatikusan azt, hogy más sem." - Ezt a szkeptikusok és az ezoterikusok egyaránt vagdoshatják egymás fejéhez. És mindketten joggal. >:)
nano 2008.07.21. 14:31:39
A tudomanyok alapja ma is a ketkedes. Ugy mukodik a dolog, hogy ha valaki allit valamit, ami a mai tudomanyok szerint nem lehetseges, akkor neki hitelt erdemloen bizonyitania kell igazat. Itt a hitelt erdemloenen van a hangsuly. Az altutosok ezt a bizonyitast szeretik kihagyni. Mindig osszeeskuveselmeletekkel, meg hasonlokkal jonnek. Vajon miert? Szerintem azert, mert van valami turpissag.
Bobby Newmark 2008.07.21. 14:39:42
Nono, a fény hullámhossza mérhető, hellóka! Fuss neki még egyszer!
tresh 2008.07.21. 14:52:22
Rossz a példád, mert a színeket az emberek nagy része látja, míg az aurát az a pár 'különleges', 'kiválasztott' ember látja, aki 'rá van hangolódva' az ilyesmi dolgokra.
Bobby Newmark,
Egész tudomány ágakra én sem mondanám, hogy vallás, de azért bizonyos elméletek már igencsak súrolják a vallás kategóriáját. Pl. az univerzum keletkezése. Stephen Hawking kimatekozott valamit, ez lett az ősrobbanás. Mára viszont el tudja képzelni, hogy kvantum szinten nincs szükség ősrobbanásra. Mindezt azért mondja, mert más eredmény jött ki a számolásai végén.
Hogy a cikkhez is hozzászóljak. Igazából kezd befulladni ez a blog. Állandóan önmagát ismételi. Ettől függetlenül némelyik definíción tudtam mosolyogni, pl. aura, auralátó. :)
Vipera 2008.07.21. 14:54:42
A tudomány csak olyan bizonyítást fogad el, ami a saját eszközeivel történt meg. Holott talán meg kellene hagynia annak a lehetőségét is saját maga számára, hogy lehetnek dolgok ezeken túl is.
Ilyen dolog pl. Isten léte is; a tudomány eszközeivel nem bizonyítható, de ez nem jelenti azt, hogy ezzel meg is van cáfolva a létezése.
A szkeptikusok és a tudomány képviselői közül azok vetik el a sulykot, akik mégis ilyen módon ("ami nem bizonyítható, az nincs") gondolkodnak.
@Bobby Newmark:
Tudom, kijártam az általános iskolát. Ez egy ún. "hasonlat" volt, mint ilyen, nem betű szerint értendő.
Vipera 2008.07.21. 14:57:37
Mondj egy példát, ami tökéletes! :)
A lényeg az, hogy van, aki látja, van, aki nem. De ha akarod, átfogalmazhatom abszolút hallásra is, ettől a hasonlat lényege nem változik.
Asszem · http://olahandras.blog.hu 2008.07.21. 15:11:42
Bobby Newmark 2008.07.21. 15:15:16
Igen, ez kényes téma.
De más dolog azt mondani, hogy "minden eddigi tapasztalatunk azt támasztja alá, hogy...", mint hogy "a vallásom szent könyvében ez van leírva, úgyhogy kussoljatok"
Másik fele, hogy aki azt mondja ebben a témában, hogy biztosan tudja, hogy ez és ez, így és így történt, az az állítása tartalmától függetlenül biztosan _hazudik_. (Ha nagyon jóindulatú akarok lenni, akkor: téved)
Egyébként ez annyira marginális kérdés, hétköznapokat olyan rohadtul nem befolyásolja, hogy igazából tökmindegy.
Egyébként én még Hawking cuccait is fenntartásokkal kezelem. Nem értek hozzá, nincs lehetőségem ellenőrizni. Felőlemlehet akár úgy is, tőlem aztán párologhatnak a fekete lyukak a pólusaiknál(pl.). Majd ha gyakorlatban is igazolják, akkor tényként kezelem, addig feltételezéseknek.
De mindenképp reálisabbnak tartom, mint a 6 napot, a lelkek körforgását, vagy a Nagy Zöld Trüsszentőt.
Asszem · http://olahandras.blog.hu 2008.07.21. 15:15:17
Parapitty · http://parapitty.blog.hu 2008.07.21. 15:20:27
A lista kicsit összecsapott, de uborkaszezon van.
Bobby Newmark 2008.07.21. 15:39:53
Ez hülyeség, már bocs.
hu.wikipedia.org/wiki/Tudom%C3%A1nyos_m%C3%B3dszer
Módszer, nem eszköz. Olyan megerőltető lenne (egy _létező_ jelenség tekintetében) teljesíteni azt a néhány kritériumot?
Legyen reprodukálható a kísérlet a jelenség igazolására, legyen független a kísérletet végző személyétől, és adjon a statisztikai véletlentől _jobb_ előrejelzést.
Ez tényleg olyan nagy kérés? Érdekes módon el szoktak rajta vérezni...
"Ilyen dolog pl. Isten léte is; a tudomány eszközeivel nem bizonyítható, de ez nem jelenti azt, hogy ezzel meg is van cáfolva a létezése."
Ez semigaz ebben a formában. Tudományos szempontból Isten egy hipotézis, és ennél soha nem fog tovább jutni: bizonyíthatatlan, cáfolhatatlan, _vizsgálhatatlan_.
Innentől kezdve nincs értelme vele foglalkozni (tudományos szempontból).
"Ez egy ún. "hasonlat" volt, mint ilyen, nem betű szerint értendő."
Én meg épp arra céloztam, hogy nem igazán találó a hasonlat.
Vipera 2008.07.21. 16:05:32
- Akkor mi a helyzet a művészetekkel (és a velük kapcsolatos tudományokkal)? A művészetek is megismerhetők, mégis kell hozzá több-kevesebb "kiválasztottság" (mondjuk, a festészethez a színlátás). Mégsem vetjük el őket, nem tartjuk ostobaságnak.
"Az lenne persze a legtökéletesebb bizonyíték, ha az aura műszeresen is kimutatható lenne"
- Az aurafotózással mi a helyzet? Csalás? (Ebben nem vagyok járatos, ezért kérdezem.)
"a vallásom szent könyvében ez van leírva, úgyhogy kussoljatok"
- Ez a dogmatizmus. A dogmatizmus sztm. egyfajta lelki terror, és így semmi köze az ezotériához.
"Módszer, nem eszköz." - sztm. ezek rokon értelmű szavak. Amúgy a többiben tényleg igazad van.
"Tudományos szempontból Isten...bizonyíthatatlan, cáfolhatatlan"
Igen, ÍGY korrekt a dolog. A baj azzal van, mikor azt mondja a tudomány, hogy ha ő nem tudja bizonyítani a létezését, akkor nincs is.
"Legyen reprodukálható a kísérlet a jelenség igazolására"
- Viszont vannak jelenségek, amelyek nem reprodukálhatók, mégis létezők. Mondanék két végeletet: Ufók ill. protonbomlás.
"legyen független a kísérletet végző személyétől"
- Ez sem mindig lehet tartható. Legyen, mondjuk, a kísérlet tárgya: "Lehet-e hegedűvel zenélni?" A kísérlet eredménye nem lesz független a kísérletet végző személytől.
"Én meg épp arra céloztam, hogy nem igazán találó a hasonlat."
- Ez igaz, de ha megláttad, hogy nem találó teljesen, akkor arra is rájöttél, hogy mire akart rámutatni, nemde? :)
Asszem · http://olahandras.blog.hu 2008.07.21. 16:27:33
Én is az aurafotózásra gondoltam, mert a városban sok helyen látni. Hajrá, vizsgálják meg!
a reprodukálhatóság hiánya (szerintem, de biztos lesznek, akik nálam jobban értenek ehhez) kizárja a kísérletezés lehetőségét, de nem bizonyítja a jelenség létezését.
Hegedűlni lehet mechanikus robotkarral is, illetve a hegedülés eredménye nem attól függ, hogy a hegedűs japán, svéd, katolikus vagy mormon, tehát a példádban a kísérlet független a kísérletet végző személytől.
Bobby Newmark 2008.07.21. 16:59:46
Nem természetudományok, ráadásul tökéletesen szubjektívek. Én például nem szeretem Picasso-t, vagy az operát, úgy en bloc. Mégsem tartom ostobaságnak.
Egyébként a pszichológiára vezethető vissza, az már természettudomány.
Aurafotózásról első link gúgliban:
"Az aurafotó olyan egyedi mint az ujjlenyomat, vagy méginkább mint tenyerünk barázdái, amiből nemcsak a múlt olvasható ki, de utal a jövőnkre is."
Inkább rá sem klikkelek... De én is szívesen látnék erről tényfeltáró jellegű posztot.
"ezek rokon értelmű szavak."
Általában, de természettudományos kontextusban annyira nem. Kísérleti eszköz pl. a lakmuszpapír a pH megállapítására, a módszer meg, hogy belemártjuk a folyadékba. Szerintem ebben a szövegkörnyezetben pontatlan rokon értelműként használni őket. (Tényleg nem kötekedni akarok, csak ha már felmerült...)
"A baj azzal van, mikor azt mondja a tudomány, hogy ha ő nem tudja bizonyítani a létezését, akkor nincs is."
Ez már csak Ockham borotvája. Egy jelenség magyarázatára két, eredményeiben azonos, de magyarázatában eltérő bonyolultságú hipotézis közül érdemes az egyszerűbbet elfogadni.
Elég bonyolult ez a világ önmagában, elég sokáig fog tartani megvizsgálni a megismerhető dolgokat is, semmi értelme bonyolítani az életünket ellenőrizhetetlen feltételezésekkel. Szerintem.
Ufók, zene:
Itt sem ártana némi pontosítás... Mi az, hogy ufók, mi az, hogy zene?
Azonosítatlan repülő tárgyak nyilván léteznek, definícióból adódóan. Hogy azok földönkívüliek lennének, hát azt erősen kétlem.
Zenét definiáld már kérlek! Amit én hallgatok, az a nagymamámnak zaj. Nyilván, amit hegedűn produkálnék, az meg mindenkinek zaj, de én _zenéltem_, csak nagyon szarul. :D
Ezek megint szubjektív dolgok, ha tudományos alapossággal akarod vizsgálni, akkor sokkal pontosabban kell feltenni a kérdést.
"Lehet-e hegedűvel hangot generálni" Nyilván igen.
"Mindenki képes hegedűvel egy adott hangszekvenciát generálni, kevesebb, mint 5% eltéréssel?"
Nem.
Szerintem ennyi a megoldása a dolognak, nem a módszerrel van gond.
epo · http://www.sotetkamra.blogspot.com 2008.07.21. 17:38:01
és ráadásul a kerítés is alacsony...
nyari mikulas (törölt) 2008.07.21. 18:31:33
www.auraphoto.com/fundementals/how.shtml
Ugy tunik, hogy az utobbi.
BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.07.21. 18:31:57
"A másik kigúnyolása hite miatt viszont undorító dolog. "
"Teljesen egyetértek veled. Viszont a hit egészének vagy részének kritikája nem az. "
Én viszont kicsit sem értek vele egyet.
Mások kigúnyolása a hite miatt teljesen jogos és érthető dolog. Ugyanis a hit azt jelenti, hogy elfogadsz igaznak egy (vagy több) olyan állítást, amire nincsen bizonyíték, amiről nem győződsz meg. Ilyet csak a józan ész híján lévő élőlények tesznek. Emiatt nagyon helyes valakit a hite miatt gúny tárgyává tenni.
materialista 2008.07.21. 18:40:57
A színlátásról szóló példád meg egyszerűen rossz, mert kevered a dolgokat. Színek objektíve (fizikai értelemben) nincsenek, csakis különböző hullámhosszú fény van. A szín az csak érzet, szubjektív megítélés tárgya, hogy az 560 nanométeres fényt pirosnak vagy zöldnek látod-e. Ne értsd félre, nem úgy szubjektív, hogy te megválaszthatod, milyennek érzed, hanem úgy, hogy a fény érzékelésére kifejlődött szervünk által mi pirosnak látjuk, de más élőlény láthatja pl zöldnek is, az az élőlény, aminek meg nincs szeme, egyáltalán nem érzékeli.
Vipera 2008.07.21. 18:42:09
Hát az biztos! :)
Viszont nem is cáfolja.
"Zenét definiáld már kérlek!"
- Ééén? Hát mire való akkor a tudomány...? >;)
"Amit én hallgatok, az a nagymamámnak zaj."
- Ez az, pontosan. A zene fogalma a szubjektív megéléstől függ, tehát nem fogható pontos definícióba. Egy "adott hangszekvencia" sem föltétlenül zene. Tehát létezik olyan fogalom, amivel a tudomány nem tud mit kezdeni, viszont vitán felül létezik.
"Ez már csak Ockham borotvája. Egy jelenség magyarázatára két, eredményeiben azonos, de magyarázatában eltérő bonyolultságú hipotézis közül érdemes az egyszerűbbet elfogadni."
- Ez igaz, de egyrészt nem föltétlenül az egyszerűbb magyarázat az igaz, másrészt ennek nem sok köze van ahhoz, hogy ha valaminek a létét a tudomány nem tudja bizonyítani, az nem bizonyíték arra, hogy valóban nem létezik. (Annyiban van köze, hogy nem biztos, hogy szükséges feltételeznünk a létezését, de én itt nem a praktikussági oldaláról beszélek a dolognak, pusztán a létezés tényéről.)
"semmi értelme bonyolítani az életünket ellenőrizhetetlen feltételezésekkel"
- Ez rendben van, csak azt ne zárjuk ki, hogy a valóság lehet más is, mint ahogy azt mi modellezzük magunknak.
"Szerintem ebben a szövegkörnyezetben pontatlan rokon értelműként használni őket."
Valóban, igazad van, köszi a lakmuszpapíros hasonlatot! :)
prezzey · http://www.prezzey.net 2008.07.21. 18:52:23
"Nanoantennás csodatévő tapaszt használt Kolonics"
index.hu/politika/belfold/wave5982/
materialista 2008.07.21. 18:59:52
De mire akarsz kilyukadni? Azt akarod bebizonyítani hogy a zene nem definiálzható?Ez igaz, de: a "zene" szó, fogalom nem tudományos szakszó, úgyhogy nem is kell definiálhatónak lennie.
materialista 2008.07.21. 19:04:24
tresh 2008.07.21. 19:28:14
Még jó hogy létezik. Az viszont nem igaz, hogy tudomány nem tud mit kezdeni vele. Erről azt hiszem a hangmérnökök tudnának mesélni. :)
Hangszín - hu.wikipedia.org/wiki/Hangsz%C3%ADn
Hangmagasság - hu.wikipedia.org/wiki/Hangmagass%C3%A1g
Tulajdonképp számokkal le lehet írni bármilyen dalt. Most itt nem csak a számítógépre gondolok, ahol a jel átmegy kettes számrendszerbe, hanem arra, hogy ha adott egy dallam, akkor azt a hangszín, hangfrekvencia képleteivel szépen meg lehet határozni.
tresh 2008.07.21. 19:35:37
Ez szerintem téves gondolat. Éppen hogy a tudomány NEM mond ilyet. Mégis a legtöbb 'hívő' - oké, te nem ez a kategória vagy - ezzel jön, hogy a nagyfejű, pökhendi tudósok, blabla. Fel kéne már fogni, hogy a tudomány nem akar senkit megtámadni, csak a világot szeretné jobban megismerni, néha kihasználni, igába hajtani. :)
Még egy dolog. Ha valamiről nem bizonyítható, hogy nincs, akkor már van?
Vipera 2008.07.21. 20:41:56
- Ezzel a hozzáállással azonban nem egyszer találkozhatunk. Ez az egyik véglet.
"Ha valamiről nem bizonyítható, hogy nincs, akkor már van?"
- Ez meg a másik véglet. Természetesen ilyen formában ez sem igaz.
"Az viszont nem igaz, hogy tudomány nem tud mit kezdeni vele. Erről azt hiszem a hangmérnökök tudnának mesélni."
- Ők a hangokkal, hangszínnel, hangmagassággal, hangerővel tudnak mit kezdeni. Ez tudomány, de nem művészet.
"a zene egy fogalom, nem egy valóban létező dolog."
Hehe, a zene nem létező dolog...? :)) Na jó, tudom, hogy ezt te sem így érted. :)
"De mire akarsz kilyukadni?"
- Nos, arra, hogy a tudomány nem képes a világ minden jelenségét leírni. Vannak olyan dolgok, amelyek az általa használt eszközökkel és módszerekkel vizsgálható dolgok körén kívül esnek. És vannak a tudomány művelői között olyanok, akik ezeknek a létezését körömszakadtig tagadják. De ez szerintem éppen olyan hiba, mint a vízereket tenni felelőssé, teszem azt, az epegörcsért. A töltött káposzta dagadóval azért fontosabb tényező, sztm. :)
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.21. 21:28:31
Mondanál 1-2 példát?
hvuk 2008.07.21. 21:39:01
Van egyrészt az a filozófiai állítás, hogy vannak olyan jelenségek, amelyek nem vizsgálhatóak tudományos módszerekkel vagy csak nagyon korlátozottan. Mondok egy nem vallási témát, mert az közelebb áll a témához: a gömbvillámokat nem tudták tudományosan vizsgálni, mert nem volt reprodukálható a jelenség. Hírek szerint 1-2 éve sikerült laboratóriumban nagyon hasonló dolgot előállítani, így mostantól várható, hogy tudományos kísérleteket fognak végezni és többet fogunk megtudni a témáról. Egy rövid megjegyzés: a gömbvillámokról sem Egely, meg a "lemegyek alfába" típusú new age-es fazonoktól tudunk meg újabb dolgokat, hanem tudósoktól.
De az, hogy vannak ilyen dolgok nem jelenti azt, hogy az auralátás, a homeopátia, a kézzel gyógyítás és a sok egyéb new age-es cucc nem vizsgálható. Az auralátó például ugye azt mondja, hogy képes betegségeket diagnosztizálni. Mit nem lehet ezen tudományos módszerekkel vizsgálni? Kell hozzá egy kísérletvezető, orvos, auralátó, meg egy halom vizsgálandó ember. Beküldik az auralátóhoz, az diagnosztizál, aztán megvizsgálják, hogy tényleg van-e petefészek gyulladása, rákja vagy bármiféle nyavajája. Aztán kiértékelik az eredményt és kiderül feketén-fehéren, hogy mi a helyzet.
Igazából tudományosan lehet mérni az összes ilyen tevékenységet. Akár még az olyat is, ami látszólag nem mérhető. Pl. Látó Mókus, a nagy sámán azt állítja, hogy ő képes energiaátvitellel embereket energiával feltölteni, amitől életerősnek és aktívnak érzik magukat. Látszólag nem vizsgálható, de ha beveszünk a kísérletbe egy placebó sámánt, egy Gipsz Jakabot, akinek nincs ilyen képessége, akkor vizsgálható, hogy a páciensek a vak próbás kísérlet során miféle tapasztalatról számolnak be és ha Gipsz Jakab ugyanolyan hatékonynak bizonyúl, mint Látó Mókus, akkor a nagy sámánnak és az ő hókuszpókuszának lőttek, hsiezn semmivel nem jobb mint bárki más.
hvuk 2008.07.21. 21:40:49
egabor 2008.07.21. 21:50:06
- A világ bonyolult. Összemérhetetlenül bonyolultabb, mint te vagy én. Következés képpen erősen valószínűtlen, hogy képes legyél PONTOSAN megjósolni, hogy mi fog történni (lekövetni a működését).
- Mivel erre képtelenek vagyunk mindenféle modellt állítunk fel. DE! A tudomány soha nem mondja, hogy a dolgok úgy történnek, amit állít. Annyit mond, hogy a megfigyelt eredmények jó közelítéssel azonosak a modell által jósoltakkal. Hogy aztán a modellnek van-e köze a valódi világhoz... kit érdekel? :) Lehet, hogy a világ csak az én hallucinációm és ti itt sem vagytok. :P
- A világ tehát modellezendő, mert másképp nem tudunk semmit megjósolni. Az azonos értékű modellek közül (azonos pontos leírása a jelenségeknek) az egyszerűt szeretjük - aki nem, az azt hiszem kiérdemelte az ostoba jelzőt. Így aztán Isten nyugodtan létezhet, de amíg nem befolyásolja a modell pontosságát, de növeli a bonyolultságát én a magam részéről kidobom a bennem élő világból. :P
+1 pont... Kiváncsi vok, hogy hol tudtok ezekbe belekötni. Abban 1 pillanatig sem kételkedek, hogy bele fog valaki kötni. :)
Falatka2003 2008.07.22. 02:27:23
Falatka2003 2008.07.22. 02:40:55
"Nem beszélve arról a kiemelkedően magas jövedelemről, melyet a Lifewave-vel minden energiaveszteség nélkül érhet el."
EZ
NEM
LEHET
IGAZ!
Már a MOB és az élsportolók is?!
"Ismert, hogy a szignál indukció az a folyamat, melynek során információ juttatható el a sejt DNS-ébe, különböző sejt reakciók elindításához. Dupla vak (placebo) kontrollált kísérletek kimutatták, hogy a legtöbb LifeWave felhasználó állóképessége több mint 20%-al növekszik, percekkel a használat megkezdése után."
WOW! Megváltoztatja a DNS-emet! Még jó, hogy semmi nem kerül a szervezetbe! B+!
ON
Ja, a poston én is jókat röhögtem. De most már lehetne valami tényfeltáró, tudományos vagy legalább elgondolkodtató post is, mert a Blikk stílus sosem volt a kedvencem... (Kolosy térnél mostanában láttam bevezető áron O2 vizet, 380Ft/0,5l, körbeplakátolhatom az X-Aknákról az O-vitamin cikkel? :D Szóval ilyesmikre gondoltam, mint az a cikk. Vagy aurafotózás duplavak kísérlet jó lenne, stb...)
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 07:49:21
Az Európai tudományos világ nem tudja a hatásmechanizmust leképezni, mert ahhoz el kéne fogadnia olyan fogalmak létezését, mint a "csí" vagy a "testet behálózó energiavonalak"...
Ettől függetlenül Kínában minimum ezer éve eredményesen használják bizonyos terápiák kiegészítő kezeléseként.
Itt viszont helyénvaló a kérdés: miért ne lehetne ugyanígy .......... ?
A pontok helye szabadon választott tartalommal feltölthető.
Simon Gergely 2008.07.22. 08:14:44
Kínában valóban sikerrel használják,csak mi maradunk le ...
Bobby Newmark 2008.07.22. 08:42:19
Simon Gergely 2008.07.22. 09:27:37
Természetgyógyászati eszközökkel,anyagokkal kellene gyógyítani. Én is ezt alkalmazom.
hvuk 2008.07.22. 09:43:22
Nem teljseen értem a posztodat, de bizonyára bennem van a hiba. Mi kerülhet a ... helyére?
Az akupunktúrát lehet tudományosan tesztelni, függetlenül attól, hogy hiszünk-e a csí-ben vagy sem. Mellesleg az akupunktúra tényleg hatásos is lehet a placebo hatáson túl is (ellentétben pl. a homeopátiával), mivel a tűszúrásokkal hatsz a testre (és nyilván elsősorban az idegrendszerre).
Az "ezer éve használják" meg egy szar érv, ugyanis nagyon sok mindenre el lehet mondani. A porított zafírt is sokáig használták gyógyszerként, az őrölt orrszarvú szarvat és más állati testrészeknek is évezredek óta használják csodaszerként (még Kínában is, ez pedig nyilván döntő indok), stb...
hvuk 2008.07.22. 09:46:40
Hasonló logikával elég sok dolog következne. A tanárok például nyilván direkt azért buktatják a diákokat, hogy aztán maszektanítványként nekik fizessenek.
Mellesleg minden világok legjobbikában élünk, ez abból is látható, hogy az embernek Isten pont két lábat teremtett és így bele tudunk bújni a nadrágba!
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 09:49:33
Bármi, amit a ma elfogadott mérési/bizonyítási módszerekkel nem lehet vizsgálni.
"tűszúrásokkal hatsz a testre (és nyilván elsősorban az idegrendszerre)."
Nem nyilván, nem elsősorban sőt egyáltalán nem.
""ezer éve használják" meg egy szar érv, ugyanis na..."
Ok. Ez így igaz.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 09:50:30
Nem gondolnám, hogy ez tényleg így van.
ment_a_lista 2008.07.22. 09:53:57
Úgy érted, hogy a "gyógyszergyártók" a beteg embereknek nem gyógyszert adnak, hanem inkább megmérgezik őket? Őrület hogy mit tesznek velünk. Én meg úgy tudtam, hogy egy gyógyszer kifejlesztése azért kerül 10-15 évbe és kb. 1 Mrd. dollárba, mert majdnem minden lehetséges kockázati tényezőt ki akarnak zárni, hatás pontos megismerése mellett.
"Természetgyógyászati eszközökkel,anyagokkal kellene gyógyítani." Szerinted is vannak olyan természetgyógyászati szerek, amik felveszik a verseny a mai gyógyszerekkel szemben? Olyasmire gondolok, hogy magas vérnyomás, tüdőgyulladás, magas koleszterinszint, véralvadászavar, rák, anafilaxiás sokk, gyomorsav-túltermelés stb.
hvuk 2008.07.22. 10:01:17
De akkor miért hoztad fel az akupunktúrát? Azt ugyanis lehet vizsgálni. Miért ne lehetne? Attól, mert a hatásmechanizmus ismeretlen vagy az orvostudomány azt nem fogadja el, még lehet vizsgálni az eredményességét.
Attól, hogy az akupunktúrás kezelő szerint csakrákra hat, még az orvostudomány szerint hathat az idegrendszerre. Ugyanazt a dolgot kétféleképpen is lehet hívni, az ókorban nem tudtak az idegrendszerről, ő csakrák fogalmán keresztül értelmezték a világot, ez nyilván más modell, más fogalmakkal dolgozik, de a kettő ettől még megfeleltethető egymásnak. Amivel nem azt mondom, hogy az idegrendszer = csakra, hanem azt, hogy az egyik model szerint azért hat, mert a csakrákat birizgálja, a másik szerint meg azért, mert az idegrendszert.
hvuk 2008.07.22. 10:02:01
Simon Gergely 2008.07.22. 10:02:17
Simon Gergely 2008.07.22. 10:05:20
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 10:05:31
Van erre vajon kutatás, hogy az allergiás betegek hány százaléka tényleg allergiás, és mekkora részük az akik "csak" pszichikai alapon szenvednek a környezeti hatásoktól?
Nos ezeknek a betegeknek inkább adnék szacharin golyókat, mint teszem azt, a nyálkahártyát erősen károsító orrspray-t.
Persze a Szkeptikusok áldásos tevékenységének köszönhetően ezek a betegségtudatos emberek kevésbé hisznek majd a homeopátiának. Az igazság keresése szép dolog, de világgá kürtölni azt nem mindig bölcs cselekedet...
hvuk 2008.07.22. 10:16:29
Példát viszont nem hoztál olyanra amit nem lehet tudományosan kutatni. Még egyszer: akupunktúrát lehet.
hvuk 2008.07.22. 10:17:40
szemet 2008.07.22. 10:29:42
Nekem szimpatikus amit írsz, de sokan vannak szerintem akik ezt nem látják be, vagy csak részben. Ott könnyű meglátni a modellt ahol a pontosság tizedesjegyekben kifejezhető és összemérhető (Newton/Einstein). Ott ahol ez nincs vagy nem hangsúlyos (pl. evolúciós elmélet) ott úgy tűnik hajlamosabbak a modell=igazság egyszerűsítésre.
Az evolúció csak egy módszer amivel a földi élet kialakulását modellezük (az agyunkban / papíron stb...), akár használhatjuk másra is (pl. számítógépekkel optimalizációs problémák megoldására), úgyanúgy ahogy differenciálszámítás is "csak" egy általános modszer, aminek segítségével a bolygók mozgását modellezhetjük.
Látod én nem kötöttem beléd, gondolom most megrendült a bizalmad az emberekben... :)
lOc (a pasztafáriánus) 2008.07.22. 10:46:42
Vipera 2008.07.22. 11:06:12
Mondanál 1-2 példát?"
Például: polarizált fény, vagy másképp Bioptron lámpa. Én szó szerint a bőrömön tapasztaltam a hatását. Orvos ismerősöm szerint nincs gyógyító hatása, "mert nem lehet, hogy legyen!" Kipróbálni nem hajlandó, mert "felesleges, nincs hatása, mert nem lehet."
:(
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 11:08:44
"Ma már köztudott,hogy a fegyveripar után a gyógyszeripar képes a legtöbb profit előállítására,hiszen egyes termékek fogyasztói ára ötezerszerese"
Nah ez aztán tényleg sok. Látszik, hogy szemellenzősen nézed a világot.
Az a mocskoszemét gyógyszeripar, ahogy ment_a_lista is írta, amellett hogy 1M dollár "befektetésével" teszteli, engedélyezteti a gyógyszereket, mér sok sok milliárt dollárt öl bele kutatás-fejlesztésbe.
Vajon mennyit öl bele a Boiron? Elmondom... semmennyit. Nincs mit kutatni, nincs mit fejleszteni.
Az homeopátiás "gyógyszergyártók" haszonkulcsa miatt mért nem dühöngsz?
Vagy szkeptikus.blog.hu/2008/06/16/mi_kerult_ezen_a_fotelen_1 ez is rendben van?
Miért nem csinálnak klinikai kisérleteket a homeopata bogyógyártó cégek? Mert nagy valószínűséggel tisztában vannak a "hatékonyságával".
Szeretnélek megkérni, hogy ha majd vírusos fertőzésed, tüdőgyulladásod lesz, kérlek ne használd az átkozott szemét mocsok tudományos orvoslás vívmányait! Sőőőt... utasítsd vissza a vérátömlesztést, az antibiotikumot, a gyulladáscsökkentőket.... mindent!
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 11:21:00
Tudomásom szerint a Bioprtonnal végeztek független klinikai kisérleteket. Nem néztem utánna.
Viszont... attól hogy 1 db orvos ismerős azt mondja, hogy nincs hatása, még lehet. Több orvos állítja, hogy a homeopátiának van hatása, mégsincs.
Értsd meg... tudományos módszer. Lehet, hogy hat a Bioptron, lehet hogy hat a homeopátia... de az, hogy "Egy ismerősöm azt mondta, hogy jó..:" nem bizonyíték.
Kifinomult módszerek vannak az állítások igazolására, anélkül(!) hogy ismernénk a mechanizmusát.
Ha valaki azt állítja, hogy a szárított rinocérosz pénisz gyógyítja a pikkelysömört, egyszerűen tudja bizonyítani. Csinál két csoportot, az egyiket a rinorérosz pénisszel kezeli a másikat meg placebóval. Egyik csoport sem tudja, hogy ők mit kapnak, sőt a legjobb, ha a kisérlet vezetője sem tudja.
Ha a kezelt csoportban a gyógyulás mértéke határozottan jobb, bizonyítva van. Azután lehet keresni a okokat, a hatásmechanizmust, satöbbi.
Azt értsétek meg, hogy a legtöbb "csodadolognál" nincsenek ilyen kutatások. Meg fogtok lepődni... a homeopátiát SOHA nem bizonyították ilyen módszerrel, pedig az aztán egyszerű lenne.
Nem azért mert "nem lehet vizsgálni", hanem mert egyszerűen nem akarják. Pontosan tudják, hogy csúfosan megbuknának.
KenSentMe 2008.07.22. 11:55:03
Egyebkent meg a szkepticizmus olyan szempontbol sem kulonbozik a vilag mas dolgaitol, hogy lehet rola hulyesegeket gondolni.. meg a tudomanyrol is lehet hulyesegeket gondolni.. lehet azt hinni, hogy a szkeptikusok szeretnek azt, hogy mindig igazuk legyen, es mondhatja ezt olyan ember is, aki jobban szeretne barmelyik szkeptikusnal, hogy csak nala legyen az igazsag. Tevedni emberi dolog.
Lathato itt is, a szkeptikusok milyen jo fejek, lehet veluk beszelgetni, viperara is egybol ketten ugrottak, ha volna idom, en is jobban nekiesnek.. keves tarsasag fogad ilyen belsosegesen es erzelmesen egy vadidegent. Meg anyazni is lehet oket, mert olyan jol birjak.
A bioptron lampa tenyleg csalas, aura nincs, a homeopatia nem mukodik, akin lehet segiteni a placebo hatassal, azon lehetne segiteni mashogy is (Walter Melone felvetesere.. szemelyes velemenyem, hogy nem letezik olyan helyzet, amikor barkinek a becsapasa volna a megoldas).. most mindenki moroghat, hogy a tudomany milyen gonosz, meg lehet mondani, hogy ma mar olyan fejlettek vagyunk, hogy mindent elhihetunk (ez volt a legjobb erv, amit ma itt olvastam.. hahahaha!).
Ja, es a poszt vicces! Foleg a pszi tetszett:).
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 13:14:36
"Van olyan viszonyítási rendszer, melyben minden test nyugalomban marad, vagy egyenes vonalú egyenletes mozgást végez, míg egy külső erőhatás ennek megváltoztatására nem készteti."
Az általunk ismert világban sztem nem lehet olyan körülményeket találni/létrehozni, ahol ez az állítás maradéktalanul megállná a helyét.
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 13:18:44
Ha kétszer fotózzák le a lábamat röntgen segítségével érdekes módon ugyanazt lehet látni a kép felvételen.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 13:21:16
Tehát, miért fogadunk el jobban egy "igazságot" akkor, ha azt egy tudós mondja, mint ha mondjuk egy tenyérjós?
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 13:24:23
Viszont hiába fest le egy festő kétszer, nem lesz a két kép egyforma. Ettől még a festmény létezik.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 13:28:01
Magyarul elektromos zajjal szandekosan eltorzitott digitalis fenykep.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 13:29:41
Az általunk ismert világban sztem nem lehet olyan körülményeket találni/létrehozni, ahol ez az állítás maradéktalanul megállná a helyét."
Az asztalra teszek egy konyvet. Az asztal a viszonyitasi rendszer.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 13:31:35
Viszont hiába fest le egy festő kétszer, nem lesz a két kép egyforma. Ettől még a festmény létezik. "
Persze, hogy letezik a festmeny, sot, ha a ket rontgen kozott okolbe szoritod a talpad, vagy elforditod a labad, akkor a ket rontgenkep is kulonbozik.
Es?
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 13:33:28
Tegyel ra itt egy probat. Csak elmeletben, lassuk.
Az en allitasomat ellenorizhetjuk kiserlettel, ha van konyved, asztalod. A te csigas allitasodat, ha megprobaljuk ellenorizni...
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 13:36:43
Ebből következik, hogy aurafotó egy működő diagnosztikai módszer? Ne beszélj zöldségeket!
Ugyanazt az embert 2x leaurafotózva két teljesen különböző képet kapunk. Ha az aura az aminek mondják, a két fotónak HASONLÍTANIA kellene (nem ugyanolyannak). De nem hasonlítanak.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 13:37:36
Mondok egyszerűbbet:
A repülőgép áll a levegőben. Az inercia a levegő.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 13:40:42
És a kísérlet során hogy zárták ki a vizsgált élő szervezet reakcióit a külvilág felé?
Nem vagyok a téma szakértője, de úgy tudom ez is változtatja az aurát...
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 13:45:20
Elmagyarázná valaki, hogyan sikerült kísérleti úton bizonyítani az alábbi mondat igaz voltát?
"
Nah...ez :)
Te megkérdőjelezed a tudomány alapjait. Megkérdőjelezel olyan dolgokat, ami szerint most éljük az életünket, és felismerésük jóvoltából élhetünk ilyen színvonalon, ilyen életminőségben.
Követeled a bizonyítását az fizika és kémia alapjainak, de nem követeled meg ugyanezeket a bizonyítékokat a homeopátiától az auramarhaságtól...
Nem vagy kicsit szelektív?
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 13:49:14
Mondjuk, hogy a két kép 1 percen belül készül.
Ha viszont a külső tényezők olyan módon hatnak az "aurára", hogy akár órák múlva tök mást fotóznak, milyen diagnosztikai módszernek tartanád ezt?
Elmész az orvoshoz, lefotóz... majd felír valamit a májadra... két óra múlva infarktussal visznek be.... jah bocsi... nem lett jó a fotó, mert babot vacsoráztál....
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 13:51:15
Előbb olvass, azután válaszolj.
Ha figyelmesen teszed, kiderül számodra is, hogy nem kérdőjelezem meg Newtont, csak arra próbálom rávezetni a tisztelt társaságot, hogy a vizsgálati módszer helytelen, vagy nem körültekintő megválasztása hamis eredményre vezet.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 13:54:13
Bobby Newmark 2008.07.22. 14:01:39
Na ebből látszik, hogy nem érted.
Ez az alapfeltevés, hogy hogyan célszerű felvenned a vonatkoztatási rendszert ahhoz, hogy alkalmazni tudd, számolni tudj a többi törvény képleteivel. Hogy ne a lámpa körül cikázó légy pöcsére kötsd a vonatkoztatási rendszeredet, ha a Jupiter pályáját akarod meghatározni.
"A törvény legfőbb célja, hogy meghatározza a többi Newton-törvény érvényességi tartományát." -Wiki
Ezen nincs mit bizonyítani.
Olvasgatsd:
hu.wikipedia.org/wiki/Newton_t%C3%B6rv%C3%A9nyei
Nem olyan nehéz ez, általános iskolában a felsősök nagy része már érteni szokta...
Bobby Newmark 2008.07.22. 14:05:10
Ezzel most arra célzol, hogy az aurafotó kvázi műalkotás? Na látod, ezzel tökéletesen egyetértek.
Szép, színes baszokat fotosoppolnak a fejem fölé. Nem lesz két ugyanolyan,mert a művészúrnak lehet hogy ző'd helyett pirosat van kedve épp körém pacálnia...
De akkor hagyjuk már a parasztvakító rizsát mellőle!
hvuk 2008.07.22. 14:06:22
"Például: polarizált fény, vagy másképp Bioptron lámpa. Én szó szerint a bőrömön tapasztaltam a hatását. Orvos ismerősöm szerint nincs gyógyító hatása, "mert nem lehet, hogy legyen!" Kipróbálni nem hajlandó, mert "felesleges, nincs hatása, mert nem lehet."
:("
Ez nem ilyen. Ez tesztelhető. PErsze érthető, hogy nem akarja ilyen baromsággal tölteni az idejét, de ettől még tudományops módszerekkel vizsgálható és eldönthető a hatásossága. Olyan példát kérnék, ahol ez elvileg nem lehetséges!
hvuk 2008.07.22. 14:09:30
""Van olyan viszonyítási rendszer, melyben minden test nyugalomban marad, vagy egyenes vonalú egyenletes mozgást végez, míg egy külső erőhatás ennek megváltoztatására nem készteti."
"
Ez a mondat egész pontosan hol szerepel? Biztos vagy a legelső szó helyességében?
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 14:16:00
Ééééén? Én bizonyítsam azt, hogy az aurafotózás baromság? Nem annak kellene bizonyítani aki azt állítja, hogy jobb mint a hagyományos orvoslás diagnosztikai módszerei? Nem nekik kellene tudományos igényességű kutatásokat végezni, mielőtt több ezer forintot húznak ki az emberek zsebéből?
De ha mindenképp kell valami:
www.csicop.org/si/2000-05/i-files.html
hvuk 2008.07.22. 14:17:54
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 14:50:37
"Előbb olvass, azután válaszolj.
Ha figyelmesen teszed, kiderül számodra is, hogy nem kérdőjelezem meg Newtont, csak arra próbálom rávezetni a tisztelt társaságot, hogy a vizsgálati módszer helytelen, vagy nem körültekintő megválasztása hamis eredményre vezet."
Bobby Newmark 2008.07.22. 14:57:55
Oké, akkorezt felfogtuk. Rosszul előkészített vizsgálat téves eredményre vezet, nahát.
Visszakanyarodva orvostudomány vs homeopátiára:
Akkor az egyik oldalon állnakaz esetlegesen(legyen mondjuk 5%) rossz előfeltevésekkel elvégzett vizsgálatok, ezzel szemben áll a "na de honnan tudod, hogy nem működik?", vizsgálatok nélkül.
Valóban, ugyanaz a kategória a kettő.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 14:57:56
Nem azt, hogy baromság. De állítottál bizonyos tényeket, mint például:
"Ugyanazt az embert 2x leaurafotózva két teljesen különböző képet kapunk. ".
Ezért kérdeztem, hogy ezt honnan tudod? Vizsgáltad-e magad, vagy valamelyik tudományos laboratórium, stb...
Gondolom alap, hogy tudományos bizonyíték van az ilyen kijelentések mögött. Mert, ha csak szóbeszéd volna, akkor hogyan lehetne ezzel megcáfolni az aurafotózás valódiságát?
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:05:38
Walter Melone 2008.07.22. 10:05:31
Egyébként a homeopátiás szerek vizsgálatakor alapvetően az a baj, hogy hatóanyagra tesztelnek, mikor azokban vállaltan nincs olyan.
Ez nagyjából ahhoz hasonlít, mintha a bicikliről kijelentenénk, hogy nem lehet vele A pontból eljutni B pontba, mert nincs rajta belsőégésű motor....
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 15:06:57
"csak arra próbálom rávezetni a tisztelt társaságot, hogy a vizsgálati módszer helytelen, vagy nem körültekintő megválasztása hamis eredményre vezet"
Teljesen igazad van. Ezzel operálnak az ezó/alternatív "kutatócsoportok" és "klinikák"
Kettős vak kisérlet, csak nem kettős és nem vak. A végeredmény számainak torzítása...
A kutatási protokollok hanyag kezelése...
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:15:31
Bobby Newmark 2008.07.22. 15:22:47
Most komolyan azt mondod, hogy jobb a hókuszpókusz, mint a szacharintabletta?
Ha már placebo, akkor nem mindegy, milyen formában adod be?
Csak éppen a kisnyugdíjasnak nem mindegy, hogy megkapja "tébére" a gyógyszertárban, vagy leakasztják sokezer forintra a csodatevő sámánok.
"hogy hatóanyagra tesztelnek, mikor azokban vállaltan nincs olyan."
Elemezzük csak ki ezt a szót: hatóanyag. Ható anyag.
Az anyag, ami hat.
Tehát nincs bennük olyan, ami hatna. Más szóval hatástalan anyagokból állnak.
Vállaltan.
Nem ezt mondtuk mi is?
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:23:35
Nem tudom mennyire vagy otthon a számítógép használatában, de az általános iskolában a felsősök nagy része már meg tudja csinálni ugyanazt a műveletet kétszer egymás után a géppel. :-P
Ez arra enged következtetni, hogy az "aurafotós" nem ért ilyen szinten a photoshophoz, vagy hogy a két kép nem fog ennyire különbözni.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:26:55
Egy fiola Histaminum CH15 580Ft. Mondj ennél olcsóbb (akár placebo) allergia elleni készítményt!
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:28:35
Így helyes, a félreértések elkerülése végett.
Bobby Newmark 2008.07.22. 15:28:42
És a két oldal közt* az az _egyetlen_ különbség, hogy az egyik oldal teljesíti ezeket az elvárásokat, a másik meg nem.
*tudomány vs áltudomány
Nem értem, hogy most akkor neked miért szimpatikusabb a kamukázós levegőbe beszéléses, mint a szabályosan bevizsgált, de hát ez már a te személyes preferenciád.
Ettől bajod nem lesz ugyan, de ha mástól meg lesz véletlenül, akkor javaslom ne a csodadoktorokat keresd fel!
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:30:14
Vállaltan.
Nem ezt mondtuk mi is? "
Az igazság keresése szép dolog, de világgá kürtölni azt nem mindig bölcs cselekedet..."
Bobby Newmark 2008.07.22. 15:33:37
AMENNYIBEN emlékszik rá.
Múvészúrnak/asszonynak adnék egy nap 50 embert fotózásra, két körben 100 aurafotó. Második körben másik szoba, másik számítógép. (Nem ér elmentett cuccot visszanézni, tessék "újrafényképezni" szépen!)
Kíváncsi vagyok, hol vesztené el a fonalat...
Shapeshifter 2008.07.22. 15:35:53
Én 200Ft-ért adom a csapvizet, placebonak az is jó. :)
Komolyra fordítva a szót, nekem még azzal sem lenne bajom, ha valaki a homeopátiás placebotól gyógyul. A gond az, hogy az ilyen ember a szere mellé kap egy adag (hamis) hitet abban, hogy a többi ezoterikus gyógyító módszer is működik, és legközelebb már egy 50000Ft-os energetizáló kúrán vesz majd részt, vagy akár akkor is a sámánhoz fordul először, ha tényleg valami komoly baja van.
lOc (a pasztafáriánus) 2008.07.22. 15:36:36
Bobby Newmark 2008.07.22. 15:38:26
Akár placebo? Hehe...
Szőlőcukor, sarki közért, egy zacsi ~100HUF.
:P :D
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:42:35
Ne haragudj, de ilyen magas labdát nem lehet kihagyni! (mondom, csak a játék kedvéért, mert én nagyjából ateista volnék...)
Isten létezése egy axióma. Axiómát nem kérdőjelezünk meg, az egy alapelv.
A lila tehén létezése egy axióma. Axiómát nem kérdőjelezünk meg, az egy alapelv.
Éééérted? :DDD
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:44:15
Olyat mondj amit allergia ellen kínálnak, és ezzel együtt lehet placebo is.
Bobby Newmark 2008.07.22. 15:45:03
Attól függ, mire vonatkozik.
Mondjuk egy 120kilós testépítőnél valóban nem bölcs arról érdeklődni, hogy szokott-e szexuális kapcsolatot létesíteni az anyjával.
Ellenben a csalókat nemcsak, hogy bölcs, hanem _kötelező_ leleplezni!
Bobby Newmark 2008.07.22. 15:48:17
Felőlem hívhatod AntiAllergo KJ6000-nek, ha úgy jobban tetszik, és akkor rögtön allergia elleni készítménnyé avanzsált...
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:49:10
Ezzel nem értek egyet, éspedig azért amit már feljebb írtam:
"Ugye az nem titok, hogy az orvoslás használ placebo anyagokat elsősorban pszihoszomatikus eredetű betegségtünetek kezelésére. Na most akkor miért ne lehetne hatásos a homeopátiás pollenallergia elleni szer annál a betegnél, aki azért produkál tüneteket, mert minden nap többször felhívják a figyelmét a médiában arra, hogy melyik növény pollenjétől kell szenvednie éppen?
...
Nos ezeknek a betegeknek inkább adnék szacharin golyókat, mint teszem azt, a nyálkahártyát erősen károsító orrspray-t."
CruelAngel · http://cruelangelic.extra.hu 2008.07.22. 15:51:37
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 15:52:45
www.fotexnet.hu/g_roby_on_line_shop_s029/page/item/8213/haas_szolocukor_330_g
A sarki boltban simán 600...
Bobby Newmark 2008.07.22. 16:00:57
Na erre már nekem is csak idézgetni van türelmem:
Shapeshifter 2008.07.22. 15:35:53
Ezért.
Mert az orvos segíteni akar, az a dolga, míg a homeopátiás lehúzóágazatnak meg az a dolga, hogy beadja szép lassan, hogy nem csak az orvos "gyógyít", aztán átbaszva megkopasszon.
Úgyhogy még pacebót is _csak_ orvostól!
Bobby Newmark 2008.07.22. 16:05:39
"mint teszem azt, a nyálkahártyát erősen károsító orrspray-t."
Szerinted, ha már placeboról beszélünk, tehát nincs hatóanyag, akkor mégis mi a pék farkáért tennének bele nyálkahártyát erősen károsító anyagot? Akkor az nem placebo, hanem nyálkahártyavékonyító...
Szerinted _olcsóbb_ bármi szart beletenni a placebo orrspray-be, mint tiszta vizet?
Tudsz azért elég meredek dolgokat képzelni néha...
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:06:05
Nem hiszem, hogy ha valakinek elmúlik az allergiája homeopátiás vagy akupunktúrás kezelés hatására, akkor az egyből "gyógyító kristályt" fog az ablakába akasztani...
Nem beszélve arról, hogy vannak, akik a kisgyereküknek adnak hasfájásra, egyéb tünetekre homeopátiás készítményt. Itt a placebo hatás kizárt, hiszen egy fél- egyéves gyerek nem rendelkezik ehhez kifejlett egyéniséggel.
lOc (a pasztafáriánus) 2008.07.22. 16:07:06
"Isten létezése egy axióma. Axiómát nem kérdőjelezünk meg, az egy alapelv.
A lila tehén létezése egy axióma. Axiómát nem kérdőjelezünk meg, az egy alapelv.
Éééérted? :DDD "
Ha poén, akkor értem. Ha nem, akkor Te nem érted.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:09:42
Neked tényleg szövegértési nehézségeid vannak?
a hasonlatban a homeopátiás gyógymódot (szacharingolyó) hasonlítottuk a nyugati típusú orvosláshoz (gyógyszer hatóanyaggal --> orrspray)
CruelAngel · http://cruelangelic.extra.hu 2008.07.22. 16:13:41
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 16:15:33
Tudjuk.. meg a kutyának, meg a macskának... tehát húh de hatékony...
Hasfájásra ami amúgy is elmúlna, egyéb tünetekre aminek tök más oka volt...
A szomszéd nénikek is hanált, legalábbis anyukám azt mondta...
Klinikai kísérletek... mégegyszer a gyengébbek kedvéért: klinikai kísérletek!
Kiváncsi lennék, mit szólnál ahhoz, ha egy valódi gyógyszert tesztelések nélkül dobnának piacra, és nem tesztelnék se a hatékonyságát, sem pedig a károsságát.
Ha a homeopátia hatékony, akkor nem kellene vizsgálni a mellékhatásait? Nem félsz hogy rákot okoz? Nem félsz hogy összezavarja a "biorezonanciaauracsakrádat"? Honnan tudod hogy nem? Mert a szomszédnak sem? Nem értelek... az előbb még követeled a tudomány alapjainak bizonyítását, amúgy meg a rinocéroszpéniszt is megedra kennéd, ha a természetgyógyász homeopata javasasszony azt mondja, csak úgy bemondásra, hogy ez olyan hatékony hogy csak na....?
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:15:48
Az axióma olyan kiindulási feltételt jelent (például a filozófia ágaiban, vagy a matematikában), amit adottnak veszünk az érvelések során. Az axióma különféle okok miatt nem megkérdőjelezhető, megállapított alaptény.
Ennek a feltételnek megfelel Isten is, a Lila Tehén is, és Newton törvénye is.
Bobby Newmark 2008.07.22. 16:16:31
Én meg igen. Na?
Nem, még csak nem is hiszem, hanem _biztos_vagyok_benne_, hogy vannak ilyenek. Még ha nem is ez az általános, hanem mondjuk csak az emberek harmada dől be végül, az már megengedhetetlenül sok!
Pl TE konkrétan miért reklámozod, véded itt orrba-szájba? Csak nem abból élsz?
Ha viszont nem abból élsz, akkor csak nem ez a kategória vagy véletlenül? Segített a homeopátia valamiden, és most jól megvéded.Pedig te is tudod, hogy csalás, hogy a csodadoktorok "kapudrogja" _de_mégis_véded_.
Miért?
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 16:17:07
És a veszekedés csak folyik tovább... ejnye, tényleg magatokra akarjátok haragítani a Repülő Spagetti Szörnyet?
A RSSz a szkeptikusok mellet van... csak minket szeret!
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:18:56
:DDD
Ősrobbanás volt, és akkor elpusztult az a szörny, ha jól emlékszem. De lehet, hogy tüsszentett egyet, és most abból van itt minden? :-DDDD
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:20:14
Szívemből szólsz. Én is kíváncsi vagyok.
Indijoe 2008.07.22. 16:23:21
Itt sem zárható a placebohatás, mivel az anyuka ölelése, simogatása is sokat segít a babának. A hasfájás pedig pont egy olyan dolog, ami magától is elmúlik, nem kell hozzá gyógyszeres vagy homeopátiás kezelés.
Ezt máshol is kérdeztem már, de még nem kaptam rá sehol kielégítő választ: Ha a homeopátia olyan tökéletesen működik, a gyógyszergyárak miért nem ezeknek a szereknek a készítésével foglalkoznak inkább? Nem hiszem el, hogy egy üzleti vállalkozás inkább a drágább, hosszadalmasabb, támadhatóbb utat választja, ha van sokkal olcsóbb, hatékonyabb alternatíva.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:29:35
Valóban tapasztaltam pozitív hatását a homeopátiának.
Azért védem, mert szerintem egy "beépített bukósisakon" át szemléled a világot, és így nem vagy hajlandó egyszerűen elfogadni bizonyos dolgokat.
Lehet, hogy csalás, de ha ettől nem prüszköl a Marinéni, akkor felőlem lehet csalás. Értsd meg, nem mindenki egyforma. Nem biztos, hogy kizárólag Neked van igazad, mint ahogy az sem, hogy nekem. De az az arrogancia, hogy csak egy igazság van (tudomány) és minden más csalás, nos, ez engem az inkvizícióra emlékeztet. És akkor már inkább a gyengébb pártját fogom.
Anyagilag pedig nem vagyok érdekelt, de gondolom ezt Te sem feltételezted komolyan...
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 16:33:23
Nézd... téged az háborít fel, hogy vehemensen támadunk egy csalást? Értem én, de ha engedjük, hogy a csalások, megtévesztések bekerüljenek a köztudatba, mint tények, az még veszélyesebb...
Így visszajutunk a babonák irányította középkorba.
Gábor 2008.07.22. 16:46:28
"De az az arrogancia, hogy csak egy igazság van (tudomány) és minden más csalás..."
Elgondolkoztál már azon mi a tudomány?!
"nos, ez engem az inkvizícióra emlékeztet."
Akkor még egyszer: a tudomány nem inkvizíció, a baj azzal van amikor nyilvánvaló, bizonyított dolgokban kételkednek, mindenféle tudás, és előképzettség nélkül...
Itt nincs gyengébb vagy erősebb, tudás van, meg tudás hiánya. És lehet a szavakat egymás után pakolgatni, és azt hinni hű de okosat mondtam, csak hogy a tudományt szavak nélkül is lehet bizonyítani... homepátiát is?:D
És igen, káros a homepátia, mert emberek halnak bele... ezért kell fellépni ellene. Ez nem inkvizíció, ez ismeretterjesztés.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 16:52:08
A repülőgép áll a levegőben. Az inercia a levegő. "
A gravitacios erorol el tetszettel felejtkezni. :-0
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:54:49
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 16:58:06
A repülőgép áll a levegőben. Az inercia a levegő. "
A gravitacios erorol el tetszettel felejtkezni. :-0
Miért, a könyv esetében is van gravitáció.
Itt a felhajtóerő az ami ellent tart a gravitációnak, és mivel az a közeg áramlása folytán keletkezik az pedig állandó, hiszen az a viszonyítási rendszerünk, ezért sztem a példa helyesen ábrázolja a dolog abszurditását.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 16:58:46
Tapasztalatpokbol altalanositott termeszeti torveny, amelyet kiserletesen lehet vizsgalni.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 17:06:54
Igen de az asztal nyomasa kiegyensulyozza, az erok eredoje nulla.
"Itt (repulo) a felhajtóerő az ami ellent tart a gravitációnak, és mivel az a közeg áramlása folytán keletkezik az pedig állandó, hiszen az a viszonyítási rendszerünk, ezért sztem a példa helyesen ábrázolja a dolog abszurditását. "
Kozegellenallas es hajtomu erohatasa... ha e ketto is egyesulyban van, es a gravitacio es a felhajtoero is pontosan egyforma, akkor a repulogep egyenes vonalu egyenletes mozgast vegez. Miert lenne abszurd?
szemet 2008.07.22. 17:06:58
tér, idő, erő, anyag
:)
materialista 2008.07.22. 17:13:35
És még mielőtt elkezded a relativitáselméletet meg kvantumelméletet iderángatni, szólok, hogy ezek NEM cáfolják meg a Newtoni mechanikát, csak tisztázzák az érvényességi körét. Persze jó kérdés, hogy valóban így történik-e, és kvantumszinten miért nem jó a newtonu mechanika, de ez cseppet sem változtat azon, hogy makroszkópikus, kis sebességű testek mozgását jól írja le.
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 17:16:10
Mert nem végezhet egyenes vonalu mozgást, hiszen föld körüli pályán mozog.
De az eredeti állítás nem így szólt. Azt állítottam: A repülőgép áll a levegőben, tehát nyugalomban van.
Ez önmagában abszurd feltételezés. Mégis igaz, ha a viszonyítási rendszerből kihagyjuk a talajt. A levegőhöz képest nem mozdul el a repülő, hanem a levegő mozdul el a repülőhöz képest. Tehát a repülő áll a levegőben.
materialista 2008.07.22. 17:17:27
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 17:21:21
Egyről beszélünk. Azt mondod: csak tisztázzák az érvényességi körét.
Én is ezt bizonygatom. Ha helyesen van felvéve a viszonyítási rendszer akkor az eredmény nagy valószínűséggel igaz lesz.
Onnan indult az egész, hogy szerintem az empirikus jelenségek vizsgálatakor rossz a közelítés, és így a vizsgálatok eleve kudarcra vannak ítélve.
Bobby Newmark 2008.07.22. 17:26:23
Ami -ebben megegyeztünk már, ugye- placebohatás volt.
Akkor már csak az a kérdésem, hogy miért jobb a placebót "ügyeskedőtől" kapni, mint orvostól?
"De az az arrogancia, hogy csak egy igazság van (tudomány) és minden más csalás,"
Hát, bizony, definícióból adódóan ez a két kategória létezik. Az a csalás, ami nem tudományos. Ennyi, ez nem arrogancia, ez a csalás meghatározása. Lehet jóhiszemű csalás is, de _én_ azt is elítélem.
Olyan megerőltető lenne teljesíteni azt a néhány kritériumot, hogy a csalásból a tudomány kategóriába kerülhessen?
Legyen reprodukálható a kísérlet a jelenség igazolására, legyen független a kísérletet végző személyétől, és adjon a statisztikai véletlentől _jobb_ előrejelzést.
Ez tényleg olyan nagy kérés? Érdekes módon el szoktak rajta vérezni... (Magamat idézve a topic elejéről)
És ez nem tekintélyelv, ez nem erős-gyenge ellentét, ez szimplán praktikusság és etika. Ha valami nem működik, akkor nem fogom azt mondani, hogy de mégis, mert az csalás, hazugság, gerinctelenség.
Bobby Newmark 2008.07.22. 17:30:30
Elsőre még elmentem mellette, bár már akkor is hülyeség volt, de így kifejtve...
Itt borul az egész:
"A repülőgép áll a levegőben. Az inercia a levegő. "
és
"és mivel az a közeg áramlása folytán keletkezik"
Most akkor áll a levegő vagy áramlik körülötte?
Ilyen alapvető modellfelvételi hibákkal ne akarjunk már messzemenő következtetéseket levonni, kérlek!
Idéznélek téged:
"a vizsgálati módszer helytelen, vagy nem körültekintő megválasztása hamis eredményre vezet."
materialista 2008.07.22. 17:30:59
1, a repülőgéphez, vagy egy ehhez "tapadt"(csak gondolatban) levegőmolekulához rögzíted a rendszert: a repülőgép itt nem mozog, hiszen a koordinátái nem változnak, nem mozog, tehát nyugalomban van. Ha nyugalomban van akkor a rá ható erők kiegyenlítik egymás hatását. Elöttem leírták, mi a 4 erő, ami hat rá.
2. egy állló levegőmolekulához viszonyítod: itt akkor egyenletesen mozog. a 4 erő ua mint az előbb.
3. egy akárhogy mozgó levegőmolekulához viszonyítod: ez nem inerciarendszer, ez gyorsuló viszonítási rendszer, tehát az első axióma itt nem érvényes. Ha érvényessé akarjuk tenni (megkönnyíti a számolást) akkor figyelembe vesszük a tehetetlenségi erőket.
Kész. Hol az ellentmondás?
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 17:32:43
"a vizsgálati módszer helytelen, vagy nem körültekintő megválasztása hamis eredményre vezet."
Így van. Ezt próbáltam bizonyítani a repülős példával.
Örülök, hogy megértettél!
Tényleg. ;-)
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 17:35:32
Mert nem végezhet egyenes vonalu mozgást, hiszen föld körüli pályán mozog."
Akkor nem pontosan egyensulyoztad ki a gravitaciot, amiatt gorbul a palya... komoly.
"A repülőgép áll a levegőben, tehát nyugalomban van.
...
A levegőhöz képest nem mozdul el a repülő, hanem a levegő mozdul el a repülőhöz képest. Tehát a repülő áll a levegőben. "
Gondold at ujra. Mi a vonatkozasi rendszer es mit vonatkoztasz ahhoz kepest?
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 17:39:02
Úgy érted szökési sebesség?
Bobby Newmark 2008.07.22. 17:39:12
"A levegőhöz képest nem mozdul el a repülő, hanem a levegő mozdul el a repülőhöz képest. Tehát a repülő áll a levegőben."
Ezt most mégis hogy a fenébe gondolod? Elolvastad, mit írtál le? És még azt mondod, hogy helyesen van felvéve a viszonyítási rendszer, mikor egy mondaton belül ide-oda ugrálsz a rendszerek közt, aztán levonsz egy _teljesen_ helytelen következtetést...
Azért hogy tisztázzuk a dolgot:
Kis rendszerünkben, ami a repülőből és a levegőből áll, egyszerre csak az egyiket tekintheted viszonyitási rendszernek, hozzá kell ragasztanod, vagy a repülőhöz, vagy a levegőhöz.
Ha a repülőhöz kötöd, akkor a repcsi áll, és suhan körülötte a levegő.
Ha a levegőhöz kötöd, akkor azt látod, hogy a repülő jön, megy.
Egyik rendszerben sem jön ki az, hogy a repülő áll a levegőhöz képest.
Biztosan fizikáról akarsz beszélgetni?
materialista 2008.07.22. 17:40:03
Bobby Newmark 2008.07.22. 17:41:24
Ezt próbáltad, és azt sikerült, hogy nem érted, még mindig.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 17:44:34
tér, idő, erő, anyag "
Elobb definilad mit ertesz definialas vagy tisztazas alatt, mi a fogalom, mi a jelentes jelentese...
Egyebkent nem ertem, a tehetetlense torvenyenek vizsgalatoz miert szukseges a ter es ido meghatarozasa?
anyag: egy darab vas
ero: kulso hatas, ami huzza vagy tolja a vasat
Ha egy darab vasat se nem huz se nem tol semmi, akkor az nyugalomban marad, vagy egyesen vonalu egyenletes mozgast vegez.
Ez kindulasnak jo. Azutan altalnosithatjuk a tobbi femre, majd a nemfelemes anyagbol allo testekre is.
Bobby Newmark 2008.07.22. 17:46:43
Jelen modellben _NEM_ Föld körüli a pálya! A négyerős modellünkben bizony e.v.e.m.-t végez! Ugyanis _elhanyagoltad_ a Föld görbületét a modell felvételénél!
Ha beleveszed a modellbe, hogy a gravitáció iránya nem az "általános lefelé" mutat, hanem x kilométerenként y fokot eltér, máris van eltérítő erő az e.v.e.m.-től.
Rögtönzött fizika korrepetációnak részemről most vége, majd estefelé leszek megint.
Szasztok!
Walter Melone (törölt) 2008.07.22. 17:49:28
Az eredeti állítás úgy szólt: A repülőgép áll a levegőben. A viszonyítási rendszer a levegő.
Ez nem feltételez gondolom gravitációt?
Ebben az esetben a repülőgép nyugalomban tud lenni a levegővel körülvéve.
A példa azt mutatta volna be, milyen abszurd állítás és mégis kivitelezhető az adott törvény alapján.
És innen már tovább: A viszonyítási rendszerek helyes megválasztása.......
materialista 2008.07.22. 17:50:02
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 17:50:44
Nem.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 17:54:09
Akkor leesik, mert nincs felhajtoero.
A repulogep all a levegoben azt jelenti, hogy a repulogep es a levego egymashoz viszonyitott sebessege nulla.
szemet 2008.07.22. 18:02:20
"ero: kulso hatas, ami huzza vagy tolja a vasat"
amit a google elsőre kihozott nekem:
A tehetetlenség törvénye: egy tárgy sebessége nem változik, csak ha erő hat rá
Ha az erőt úgy definiálod hogy az egy olyan valami ami mozgatja a tárgyakat, akkor nem kell kísérlet ahhoz hogy igazold hogy az erő mozgatja a tárgyakat! :)
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.22. 18:12:05
El lehetne szakadni ettől a rettenetesen rossz repülős témától?
Indijoe 2008.07.22. 18:14:17
"Azthiszem ezt el kéne menteni, és kivonatozni meg kommentálni, ... "
szemet 2008.07.22. 18:19:20
Magyarországon a sínek állapota miatt a vonat amúgy sem tekinthető inerciarendszernek... :)
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 18:40:23
DE nem ugy definialom, mert az onmaga farkaba harapo kigyo lenne.
Ugy definilaom, hogy amit rugos eromerovel merek, az az ero.
szemet 2008.07.22. 18:59:18
"Ugy definilaom, hogy amit rugos eromerovel merek, az az ero."
Hát ez meglehetősen pragmatikus definíció, de fejtsük ki hogyan is teszed ezt:
1. T testre p pontban hat egy F erő és tudjuk semmilyen más erő nem hat rá
2. p pontba odateszed a rugós erőmérőt és addig feszíted a megfelelő irányba (F-fel ellentétesen) amíg T test sebessége változatlaná nem válik (áll vagy egyenes vonalú egyenletes mozgást végez
3. Ekkor leolvasod a rugós erőmérő értékét, és tádám MEGMÉRTED az erőt
Jajj! Most látom csak hogy véletlenül felhasználtam a tehetetlenség törvényét... Most hogyan tovább? :)
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 19:30:32
Az 1. pontnal elkadtam, honnan tudod, hogy F ero hat a testre?
Azert kozben halkan megjegyzem, hogy ember alkotta ureszkozok sikeresen landolnak mas bolygokon, egitestek mozgasa hosszu tavra elore kiszamolt es tenyleg ugy mozgnak... szoval lehet ketelkedni, de a kiserletekkel es megfigyelesekkel oszhangban van a tehetetlenseg torvenye.
materialista 2008.07.22. 19:41:22
szemet 2008.07.22. 19:56:41
Sehonnan, csak akkor tudhatom, ha elfogadom a tehetetlenség törvényét és abból következtetek rá!
Épp ezt akarom megvilágítani már régóta: a tehetlenségi törvény tulajdonképpen az "erő" definíciójának tekinthető. Feltesszük, hogy a mozgásállapotváltozásnak mindig oka van és ezt az okot elnevezzük erőnek.
Ahhoz hogy a tehetetlenség törvényét értelmes dolog legyen kísérleti úton igazolni, az erőt valahogy máshogy kell definiálni.
Belátom, hogy a való világban remekül elboldogulunk miközben fogalmi modeljeinkben a mozgásállapotvátozásoknak okot tulajdonítunk és azt elnevezzük erőnek. Ezzel a plusz változóval sokféle dolog mozgását kiszámolhatjuk / leírhatjuk. De ettől még nem mondhatjuk hogy: Kísérletileg beláttuk a mozgásváltozások oka az erő.
Mert az megint "onmaga farkaba harapo kigyo" lenne.
hvuk 2008.07.22. 20:06:16
"Az axióma olyan kiindulási feltételt jelent (például a filozófia ágaiban, vagy a matematikában), amit adottnak veszünk az érvelések során. Az axióma különféle okok miatt nem megkérdőjelezhető, megállapított alaptény.
Ennek a feltételnek megfelel Isten is, a Lila Tehén is, és Newton törvénye is. "
Szerintem aki ilyet leír az ne vitatkozzon itt! :) Szóval: Newton törvénye nem axióma, viszont Newton törvénye egy axiómára épül. Newton törvényeit pont úgy lehet vizsgálni, mint bármi mást, sőt, annyira lehet vizsgálni, hogy közben rájöttünk, hogy más törvények jobban leírják a valóságot, mint Newton törvényei (spec. és ált. relativitáselmélet).
A biciklis hasonlatod is hülyeség: nem a hatóanyagot tesztelik, hanem a hatást. Erősebb hatásúnak kell lennie a készítménynek mint a placebónak. Miért ne lehetne ezt a homeopátia esetén alkalmazni?
Amúgy meg, ha a homeopátiát mindenféle tesztelés nélkül el kellene fogadnunk, akkor miért ne tegyünk így a holdfényterápiával (igen, van ilyen!), az orrszarvúszarv potencianövelő hatásával, a gyógyító kristályokkal, a fogyasztáscsökkentő állandó mágnessel és a többi eszement ostobasággal? Hol húzzuk meg a határt? Nem gondolod, hogy erre a tudományos igényességű kettős vakpróba a legalkalmasabb?
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 20:14:07
szemet: ismetlem, az ero es mozgasallapot nem elvalaszthahatlan. Statikus rendszerben is leteznek erok. Javaslom a materialista altal idezett irodalom tanulmanyozasat.
CruelAngel 2008.07.22. 20:58:22
Registry (törölt) 2008.07.22. 20:58:48
Alternatív orvoslás és áltudomány- www.termeszetvilaga.hu/szamok/tv2003/tv0303/mornstein.html
A hit gyógyító ereje- www.termeszetvilaga.hu/fizika_eve/szkeptikus/csaba.html
Az aura- konyv.uw.hu/aura.htm
Ez utóbbi cikkben röviden olvasható egy Randi által "auralátókon" végzett teszt is, melynek részletesebb leírását is olvastam valahol, de azt most sajnos nem találtam meg.
szemet 2008.07.22. 23:04:13
"szemet: ismetlem, az ero es mozgasallapot nem elvalaszthahatlan. Statikus rendszerben is leteznek erok. Javaslom a materialista altal idezett irodalom tanulmanyozasat."
Hát hogy definiálod akkor az erőt? (És felejtsük el a rugós erőmérős hűlyeséget...)
Erő és mozgásálapotváltozás szerintem nem elválaszthatatlan, mert én nem ismerek az erőre másféle definíciót... írd már le egy mondatban a korrekt definíciót, ha ennyire ismered szakirodalmat!
Az hogy előfordulhat hogy bizonyos erők olyan különböző nagyságú és irányú MOZGÁSVÁLTOZÁST OKOZNAK hogy ezek eredője 0 (és így a test nyugalomban van) természetesen következik a mozgásváltozások vektortermészetű definíciójából!
szemet 2008.07.22. 23:07:43
Nem kell túlbonyolítanod a definíciót (merev testek ilyesmi), nekem bőven elég ha egy egyszerű tömegpontra kimondod.
szemet 2008.07.22. 23:17:09
Vaskalapos! Ha tudsz angolul olvasd el! Emészd meg! Remek kis definíció az erőre.
"Javaslom a materialista altal idezett irodalom tanulmanyozasat." én is neked
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 23:23:26
az ero a mozgasallapot valtozasan (ami valoban a legkonnyebben megfoghato terulet) kivul okohat alakvaltozast (gyurma, kanal, rugo) okozhat nyomasvaltozast (pl folyadekban, amely osszenyomhatatlan, igy mozgas nem tortenik).
"Az hogy előfordulhat hogy bizonyos erők olyan különböző nagyságú és irányú MOZGÁSVÁLTOZÁST OKOZNAK hogy ezek eredője 0"
Nem. A test nem mozdul el oda es jon vissza ide ket ellentetes ero hatasara, hanem meg sem mozdul. Nincs mozgas, nincs mozgasallapot valtozas, pedig erok vannak.
Igaz, kepesek lennenek mozgast okozni, ha nem lenne ott az ellentetes ero. De mit tegyunk ott van.Van ero, nincs mozgas. Lehet, hogy alakvaltozas van, vagy nyomasvaltozas...
nyari mikulas (törölt) 2008.07.22. 23:28:26
Olvasd tovabb a wiki force szocikket.
szemet 2008.07.22. 23:48:58
“Force: Any external agent that causes a change in the motion of a free body, or that causes stress in a fixed body.”
És amit be akarsz bizonyítani az az hogy a mondat két fele az ugyan az? Pl. rugós erőmérővel? Hogy az a dolog ami deformálja a rugalmas testeket és mozgásállapotváltozást okoz az hasonló módon vektorokkal modellezhető?
A wikipedia cikk többi része azzal foglalkozik hogy milyen környezetben jelenik meg ez a mozgásállapotváltozást/deformálódást okozó dolog, és nem mond ellent a definíciónak sehol sem.
Az tényleg kísérleti fizikai terület hogy megtaláljuk az összes létező helyet/okot ahol mozgásváltozást és deformálódást okozó dolgok felbukkanak, de ez nem az "erő okozza a mozgásváltozást" bizonyítása, hiszen ez az erő definíciója!
Szóval nem értem, de annyira nem hogy fel is adom a vitát. Egy önkényes fogalom definícióján vitatkozni egyébként is hülyeség...
nyari mikulas (törölt) 2008.07.23. 00:02:45
Csak arra akarok ramutatni, hogy lehetseges az erot ertelmezni, kimutatni, merni mozgasallapot valtozas nelkul is.
Nem _szukseges_ az ero fogalmahoz, megismereshez a tehetetlenseg torvenye.
Persze, hogy jo ha van. Es igaz.
Onnan indultunk, hogy onkenyesen felallitott axiomat kell elfogadni, vagy tenyekrol, torvenyrol van szo.
En az utobbi allaspontot kepviseltem.
szemet 2008.07.23. 00:41:43
En az utobbi allaspontot kepviseltem."
Én meg az elöbbit, de kár ezen összevesznünk mert ezeket az (szerintem)axiómákat (pl. hogy a mozgásváltozásnak mindig oka van) én is nyíltan befogadom lényegi ellenállás nélkül, annál is inkább mert nem érzek magamban tehetséget pofásabb, jobb modellekhez vezető axiómák felállításához...
De ha majd valaki egyszer létrehoz ilyet szemrebbenés nélkül átállok a pártjára. :) Már ha megértem miről is van szó, úgy tűnik a mai fizikai modellek nem az egyszerűsödés felé haladnak. Bár ha a valóság és a modellek között szoros kapcsolatot érzünk akkor úgy is fogalmazhatunk hogy nem modellek hanem a világ bonyolódik! ;)
nyari mikulas (törölt) 2008.07.23. 03:44:44
Bobby Newmark 2008.07.23. 07:54:35
Ha nem lenne ez az önkényesen felállított axiómarendszerünk, akkor képtelenek lennék még beszélgetni is (...bár pont ez volt az érzésem itt).
Mert most mennyivel önkényesebb az erő definíciója, mint teszem azt, a banáné? Megvizsgáltuk a világot, van benne az a görbe sárga izé, na az bizony a banán.
Erőkkel ugyanez a helyzet.
Megvizsgáltuk a világot, észrevettük, hogy vannak ezek az izék, amik mozgásállapotot változtatnak, meg feszültségeket keltenek, na akkor ezeket úgy hívjuk, hogy erők.
A banán definíciója miért nem zavar, hogy önkényes? Azt miért nem kérdőjelezi meg senki? Vagy, végeredményében bármi másét, a világban?
Ez ennyi, ha fizikáról akarsz beszélgetni, akkor ahhoz, hogy értsük egymást, azonos dolgokra kell gondolnunk.
Felőlem átdefiniálhatod magadban, csak akkor kivontad magad az értelmes beszélgetés alól, disszonanciába kerültél a világgal.
Az, hogy az axiómát nem bizonyítjuk/cáfoljuk nem azt jelenti, hogy van egy feltételezésünk, és azt igaznak vesszük. Ez arról szól, hogy a világ dolgait egyértelműsítjük. Megnevezzük a jelenséget.
Eszünkbe nem jut bizonyítani, meg mégis hogyan? Hogyan bizonyítod be, hogy a banán az tényleg az a görbe sárga déligyümölcs?
Volt arról is szó, hogy ennyi erővel Isten is axióma - nem bizonyítjuk. Igen, csakhogy nem is definiáltuk. Isten az, aki megteremtette a világot, és csodát tud tenni? Oké. Tudunk ebből értelmes következtetést levonni? Hát... De tudnék még párszáz egyéb, esetenként egymásnak ellentmondó definíciót mondani i/Istenre. Hiszek-e i/Istenben? Hát, mondd meg mire gondolsz! Aztán elmondom, hogy az általad használt isten-definíció mennyire fedi az enyémet. Addig, amíg ez a kérdés nincs tisztázva, addig nem lehetséges érdemi kommunikáció. Ez az alapvető probléma a vallással kapcsolatos vitákban.
Na jó kezdek túlságosan filozofikussá válni.
Remélem ezzel tisztázódik pár dolog azért...
KÁ 2008.07.23. 10:58:26
www.sporoljgazt.eu/
nyari mikulas (törölt) 2008.07.23. 16:26:31
Az onkenyes, hogy hogyan nevezzuk azt izet, a kulonbozo nyelvek mas mas szot hasznalnak ra.
Az viszont nem onkenyes, hogy milyen allitasokat teszunk vele kapcsolatban.
Nezd meg, hogy mit nevez a koznyelv a szaknyelv axiomanak. Az axiomat nem kell bizonyitani.
Valaminek az elnevezese nem axioma.
Bobby Newmark 2008.07.23. 17:41:44
"Nezd meg, hogy mit nevez a koznyelv a szaknyelv axiomanak"
(A szaknyelvre gondoltál, ugye?)
"Az axióma olyan kiindulási feltételt jelent, amit adottnak veszünk az érvelések során. Az axióma különféle okok miatt nem megkérdőjelezhető, megállapított alaptény."
Ennek a definíciónak pontosan megfelel az a kijelentés, hogy "a banán az a görbe sárga déligyümölcs".
Ha ebből az "alaptényből" kiindulva azt mondom, hogy "egy kiló banán ezer forint", akkor lehet kérni, hogy bizonyítsam, hogy tényleg ezer forint, de azt nem, hogy tényleg banán.
"Valaminek az elnevezese nem axioma."
De. :)
Viszont nem minden axióma elnevezés.
Csak a hétköznapi dolgok nem igényelnek külön definíciót, a tudományos fogalmak meg igen, na meg a hétköznapi alaptényeket már tényleg csak az elmebetegek kérdőjelezik meg komolyan...
nyari mikulas (törölt) 2008.07.23. 17:51:56
Allitasod igazabol ez: banannak nevezzuk magyarul a sarga gorbe deligyumolcsot.
Ilyen alapon minden szo ertemet axiomanak kene tekintsd, axioma, hogy mi az hogy gorbe, mi az, hogy sarva, mi az, hogy deligyumolcs.
Szerintem ezek nem axiomak, a magyar nyelv ertelmezo szotara nem axiomagyujtemeny.
Nem kiindulasi feltetelek a szavak ertelmei.
Registry (törölt) 2008.07.23. 19:34:31
nyari mikulas (törölt) 2008.07.23. 19:47:47
Melyik hirt?
Registry (törölt) 2008.07.23. 22:26:18
Bobby Newmark 2008.07.24. 07:35:08
V.ö.:
Erőnek nevezzük a mozgásállapotot megváltoztató vagy feszültséget keltő hatásokat.
A két mondat közt technikailag, nyelvtanilag semmi különbség, csak az egyik egy tárgy definíciója, a másik egy fogalomé.
"Szerintem ezek nem axiomak, a magyar nyelv ertelmezo szotara nem axiomagyujtemeny."
Az axioma meghatározásából mi nem passzol egy értelmező szótár bejegyzésére?
"Nem kiindulasi feltetelek a szavak ertelmei."
Már hogyne lennének? A kommunikáció alapvető feltétele.
Annyi a különbség, hogy tudományos szinten sokkal pontosabb kommunikáció szükséges, mint a köznyelvben, így mindig tisztázva vannak az alapfeltevések, a félreértések elkerülése végett. Míg egy hétköznapi beszélgetés során adottnak veszed, hogy a másik is arra gondol egy szó kapcsán, amire te. _Alaptény_-ként kezeled ezeket a dolgokat. Hogy a banán az görbe és sárga, a görbe az nem egyenes, a sárga meg egy szín amit látsz.
Ha leírod sorban ezeket a meghatározásokat, akkor kapod az értelmező szótárat.
Ha Newton törvényeivel kapcsolatban teszed meg ugyanezt, akkor kiírod az erőt, a gyorsulást, tömeget, stb.-t, és akkor meg axiómagyűjteményt kapsz.
Nahát.
Akkor most mi a különbség? A neve?
Bobby Newmark 2008.07.24. 07:35:38
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2008.07.24. 07:49:58
Tudomány: Minden, amire mi és az elvtársaink, azt mondjuk, hogy az.
Szkeptikus: Aki mindent fennhangon tagad, csak az aktuális tudományos (ld. fenn) hittételeket ismételgeti fanatikusan.
ment_a_lista 2008.07.24. 08:03:00
"Itt is vizilabdások:
www.sporoljgazt.eu/"
A cég honlapján olvasható : "A mágneses térnek a szénhidrogénekre gyakorolt hatása már bizonyított. 1994-ben Oláh György professzort a Svéd Királyi Tudományos Akadémia a legmagasabb elismerésével, Nobel-díjjal jutalmazta. Kutatásainak eredményei fontos felismerést jelentettek."
Oláh György szupersavakkal és azok szénhidrogénekre való hatásával foglalkozott, ezért kapta a díjat.
wmiki, bizonyára te a "tudományban" igen jártas ember vagy és belülről látod ennek a humbug rendszernek a rothatságát. Jól gondolom?
Tényfeltáró 2008.07.24. 08:45:33
ment_a_lista 2008.07.24. 09:43:53
nézzünk konkrétan az előző példát. A szénhidrogén-molekulákat a csőre tett mágnes nem rendezi ("fésüli") a csővel párhuzamosan szét, így javítva a hatásfokát az égőnek, ahogy állítják. Jelenleg. A jövőben esetleg így fog hatni rájuk a mágneses tér? Ekkorát fognak változni a fizikai-kémiai alapelveink?
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2008.07.24. 10:40:26
ment_a_lista 2008.07.24. 11:01:28
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2008.07.24. 11:09:04
úgy vélem, hogy fogalmunk sincs mi lesz
egyetlen dolog biztos:
eddig a tudomány összes hittétele megdőlt és aztán újat kellett farigcsálni
Gábor 2008.07.24. 11:15:10
Gábor 2008.07.24. 11:32:57
Gábor 2008.07.24. 11:33:31
ment_a_lista 2008.07.24. 11:48:14
lécci egy olyan "hittételt" mond ami "megdőlt" és "újat kellett farigcsálni"! Egy konkrét példával cáfoltam előbb állításodat, egy konkrét példát várok szembe vele.
Bobby Newmark 2008.07.24. 12:55:32
"Olyan vele beszélgetni, mint sajtreszelővel recskázni. Enyhén szórakoztató, de leginkább fájdalmas".
ezobiooko · http://ezobiooko.blog.hu 2008.07.24. 12:59:42
Rejszolni... már elnézést :)
OFF
Bobby: küldtem neked levelet
/OFF
ment_a_lista 2008.07.24. 13:01:11
igazad van, amúgy jót röhögtem, kössz.
nyari mikulas (törölt) 2008.07.24. 13:28:46
Persze valoban felfoghatod az ertelmezo szotart axiomagyujtemenynek, formalisan talan igaza is.
En ott latom a kulonbseget, hogy ezekbolaz allitasokbol (szerinted axiomakbol, szerintem definiciokbol) nem kovetkeztetesz semmire, ezekre nem epitesz semmit.
Ezeket barmikor lecsrelheted barmire, es semmi, de semmi nem valatozik meg.
Ha ero helyett a force szot hasznalod, vagy csak egy F betut, minden amit eddig tanultal az erovel kapcsolatban ugyanaz marad.
Ha egy axiomat megvaltoztatsz, akkor minden ami azon alapul ervenytelen lesz. Pl ha Euklides axiomait megvaltoztatod, en.wikipedia.org/wiki/Euclid%27s_postulates, akkor felepithetsz egy masfajta geometriat.
Ha egy szo definiciojat megvaltoztatod, akkor azontul masnak nevezzuk azt a fogalmat, es minden maradt a regiben.
Az elnevezes valoban onkenyes. Ami mogotte van, a tudas, amit az onkenyesen valasztott jelekkel leirunk az nem onkenyes, az objektiv.
BenTLor · http://blog.bentlor.hu 2008.07.24. 14:35:03
ment_a_lista 2008.07.24. 14:59:15
A speciális relativitáselmélet és a newtoni klasszikus mechanika szerinted egymástól független, sőt ellentmondó elméletek?
BenTLor 2008.07.25. 10:14:52
Simon Gergely 2008.07.30. 16:03:45
Íme.:
Auravizsgálat:
Az emberi testet körülvevő energiaburok,illetve mező vizsgálata nem csak laboratóriumi kísérlet alapján történhet,hanem egyszerű otthoni kísérlet eredményeképpen is. Az egész nagyon leegyszerűsítetett,de praktikus annak ellenére,hogy ebben az esetben nem alkalmazunk semmilyen technikai eszközt.
Az aura rögzítése ma már többé-kevésbé modern technikai eszközökkel történik,így nem valószínű,hogy ezt a hatékony bizonyítási módszert sokan ismerik. A napjainkban elterjedt Aura és Kirlian fotózás drága és egyedi fényképezőgépekkel történik,olyanokkal ,amelyek kiveszik és megadják az ember adott pillanatnyi állapotát tükröző színeket. De ez ma még inkább luxusnak számít a hétköznapi emberek körében. Igazán hatékony és sokoldalú technikát képvisel,egyenes és reális képet ad az ember aura-képéről. Ezt akár még a szkeptikusok is nyugodtan elfogadhatnák mint bizonyíték,így nem lenne szükség telefesteni az újságok hasábjait különböző színekkel,ezzel bizonyítva a lehetetlent. De,hát akik nehezen értik meg… A könnyebbek kedvéért azonban elárulhatom,hogy auránkat megláthatjuk egy szobában is.
Azonban ki kell ábrándítanom azokat a hívőket akik azt feltételezik,hogy otthoni körülmények között,és ehhez való speciális eszközök nélkül meg fogják látni és ki fogják tapasztalni egyéni színeiket,hogy ennek alapján tudják meg voltaképpen milyen belső tulajdonságok jellemzik saját magukat. Nem. Erre ez sajnos nem jó,azért mert túlságosan humán jellegű megoldás. Ne tessék összekeverni az aurát az árnyékkal,a szörcsomókkal,vagy bármi mással,mert ez teljesen más. Aki nem látja meg így sem,az vagy nem figyelte meg megfelelően,vagy nem is akarja meglátni…
A kísérlet lényege a következő: Szükség lesz a vizsgálathoz egy félsötét szobára,egy ragyogóan fehér falra,két karra és egy jó látással bíró szempárra.
Álljunk egy fehér fal elé,mindkét kezünket tartsuk magunk elé lehetőleg úgy hogy a végtagok szemmagasságban legyenek. A természetesen ruha nélküli két kar úgy álljon egymás mellett,hogy egy kis rés maradjon a két végtag között. Ezután egyenesen nézzünk e két végtag között levő résbe,és ez az állapot álljon fent úgy 3-4 percig,majd eközben a két kezünket lassan közelítsük egymáshoz,úgy hogy a korábban meglévő kicsi rés a minimum távolságra olvadjon. Egy kis ideig maradjon így ez a helyzet,aztán szépen lassan érintsük össze két karunkat,és ezáltal halványan látni fogunk egy homályos ködszerű,átlátszó valamit,és finoman bizseregni érezzük majd a két végtag között fennálló fizikai állapotot. Ez a homályos és bizsergő valami ugyanis nem más,mint maga az aura,illetve annak egy kicsiny része a karon. Ha hunyorító szemmel,óriási küszködéssel,koncentrációval jár is a kísérlet,az nem probléma – ellenkezőleg – az azt jelenti,hogy a kívánt hatást elértük. A fehér falon kifejezetten jól lehet látni az aurát,amely egy vékony mesgyén,pár centiméterre a bőr fölött lebeg. Ugyan színeket (normális esetben) itt nem láthatunk,de már az is nagy eredménynek számít,ha józan ember módjára felismertük a titokzatos és szabad szemmel nem mindig látható energiaburok létezését.
Simon Gergely
nyari mikulas (törölt) 2008.07.30. 16:36:10
Probald meg lefenykepezni amit az altalad leirtak szerint latsz.
Szerintem jobb auranezesi kiserlet az, hogy valakit napsutotte feher hatter ele allitasz es mozdulatlan szemmel nezed ket percig, majd bacsukod a szemed. Szinesben fogod latni az illeto aurajat, es ez nem csak emberrel, hanem haziallattal, sot lelkes targyakkal is mukodik.
Feher hatter helyett a nyari vakitoan kek eg is megteszi hatternek, akkor az aura mas spekrtumba tolodik el, vasgy csillogo vizfelulet is megteszi hatternek, akkor az aura melyebb retegei is megjelennek mikor becsukod szemed.
KÁ 2008.07.30. 17:34:33
hmika.freeweb.hu/Erdekes/Html/Aura.htm
konyv.uw.hu/aura.htm
"Elgondolkodtató az is, ahogyan a nyugati világ legjobb aura-olvasója csúfos kudarcot vallott, amikor élő televíziós közönség előtt tették próbára. A Berkeley Pszichikai Intézet (Berkeley Psychic Institute, BPI) a legjobb aura érzékelőjét küldte, hogy képességének bizonyításával elnyerjen egy 10000 dolláros díjat. A teszt Bill Bixby egyik műsorában került adásba, a jutalmat pedig James Randi ajánlotta fel. Az aura-olvasó egyetértett abban, hogy a megtervezett teszt pontos és fair. A médiumnak bemutattak körülbelül 20 embert, és megkérdezték tőle, hogy látja-e az aurájukat. A médium azt felelte, hogy igen, mindnek van, és mindegyik kiterjed vagy fél méterrel az illető feje felé. A húsz aurával rendelkező ember ekkor lement a színpadról. Nem sokkal ezután fellibbentettek egy függönyt, ami mögött húsz fülke volt. Megkérdezték a médiumot, hogy látja-e a fülkék felett az aurákat. A válasz pozitív volt. A 10000 dollár elnyeréséhez a médiumnak mindössze annyit kellett tennie, hogy pontosan megmondja, hogy melyik fülkében található ember, és melyik üres, természetesen az alapján, hogy ő az embert rejtő fülkék felett látja az aurákat. A közönség egy kamera segítségével felülnézetből követhette az eseményeket. A médium azt állította, hogy mindegyik fülke felett lát aurát, és hogy mind mögött rejtőzik egy ember. A fülkék válaszfalait ekkor felemelték, felfedve, hogy hol vannak emberek. Összesen kb. 6 fülkében volt valaki. A médium ezek után még csak nem is volt meglepett. Azzal vigasztalta magát, hogy húszból hat egy nem is olyan rossz eredmény ilyen ellenséges környezetben."
www.szabadgondolkodo.hu/szkeptikus/szotar/aura.php
kuangeleven 2008.07.30. 17:43:30
Ááááááááááááááááááááá!
Ne, csak ezt ne! És még csodálkozunk a rendőrvicceken!
Próbáld ki egy plüssmacival is.
KÁ 2008.07.30. 19:05:48
Simon Gergely 2008.07.31. 15:06:18
Kérlek próbáljátok ki ti is ezt a kísérletet !
Nem tagadom tényleg vannak csalók és szélhámosok,de az erre a célra kitalált technikai eszközöknek azt gondolom ,hogy hinni kéne !
Mellesleg felnőtt ember - csak ritkán képes átni egy aurát - mert azt inkább a kisgyermekek látják.
kuangeleven 2008.07.31. 17:29:31
Kérlek próbáljátok ki ti is ezt a kísérletet !"
Annál nagyobb baj, hogy egy optikai csalódást akarsz auraként eladni.
Simon Gergely 2008.07.31. 17:38:30
Na ne hülyíts ?
nyari mikulas (törölt) 2008.07.31. 18:09:10
Megprobaltad lefenykepezni?
kuangeleven 2008.07.31. 18:20:16
Félsötét szobában, világos fal előtt, félig hunyorítva, szemünket meresztgetve, hónunk alatt átnézve látsz valamit, miközben a hosszasan kitartott kezünkben bizsergést érzünk.
Ezer és egy oka lehet az aurán kívül.
És egyszerű tesztelni. Fogj egy plüssmacit. Tett világos fal elé egy sötét szobában, és nézd ahogy akarod. Ugyanúgy megjelenik körülötte egy pár centis vibráló réteg.
KÁ 2008.07.31. 19:17:23
Az erre kitalált technikai eszközöknek egyetlen célja van: Pénzgyűjtés hiszékeny emberektől.
Rigor 2008.07.31. 21:05:30
"Tanulmány és felvilágosítás a "gyerekfejjel" gondolkodó szkeptikusoknak! "
Amúgy a földnek is van lelke (Gaia ugyebár), sőt aurája is, amit napsütéses esős időben mi is megfigyelhetünk ahogy körülöleli a bolygót hatalmas több színű ívben!!! :)
Rigor 2008.07.31. 21:07:18
"Tanulmány és felvilágosítás a "gyerekfejjel" gondolkodó szkeptikusoknak! "
Amúgy a földnek is van lelke (Gaia ugyebár), sőt aurája is, amit napsütéses esős időben mi is megfigyelhetünk ahogy körülöleli a bolygót hatalmas több színű ívben!!! :)
Simon Gergely 2008.08.10. 11:36:50
Ezt írta egy "okostojás". De vajon gondolkodott mielőtt leírta ?
Nos,szerintetek mi irányítja életünket ?
1. Sors (előre megtervezett)
2. Isten (felsőbb hatalom)
3. Szerencse
4. Véletlen
Nos ? Tessék választani !
KÁ 2008.08.10. 11:49:42
Ha MI megtervezzük magunknak.
2. Persze a véletlen befolyásolhatja
3. Néha nem árt egy kis szerencse.
Simon Gergely 2008.08.10. 12:54:22
Minden eseményre és dologra te sem vagy befolyással bírni,vagy is nem tudod megtervezni,mert közbejön ez az...
Ha elkezdenénk kérdezősködni embertársainkat mit értenek a véletlen szón kiderülne, a többségnek még sohasem jutott eszébe ,mit is jelent ez a szó,vagyis még nem próbálta meg kielemezni valódi értelmét.Pedig látszólag nagyon egyszerű a dolog.: olyasmi történik amit nem tudunk megmagyarázni. Pedig ez autómatikusan maga után vonná a kérdést: ki vagy,mi idézte elő a kérdéses esemény bekövetkeztét? A kérdésre az emberek többsége vagy a világnézete,vagy vallásos meggyőződése alapján válaszolna: a sors,vagy Isten.
A két magyarázat egyike sem megfelelő,noha lehetséges,a vallásos embereket kielégiti az Istenre való hivatkozás,hiszen szerintük Isten útjainak és terveinek kifürkészése lehetetlen .
Egészen más azonban a helyzet azzal a valamivel,amit mindegyikünknek el kell viselnünk,és amelyet sorsnak nevezünk.Hogyan lehetne ezt a megfoghatatlan fogalmat mégis definiálni?
Bele kell-e nyugodnunk ,el kell –e fogadnunk,hogy úgysem változtathatunk rajta?
Vagyis elkerülhetetlen-a sorsunk? Vagy van-e –legalább minimális –eshetőségünk arra,hogy korrigálhatjuk a sorsunkat.
KenSentMe 2008.09.09. 10:13:45
KÁ 2008.09.09. 13:56:26
"Az ezoterika tulajdonképpen válaszok keresése. Miért van az ember? Miért van a világ? A tudomány valóban sokat megfejtett már abból, hogy hogyan lett mindaz, amit láthatunk - ám de itt a fő kérdés a miért. Ahogy a racionális emberek mondanák: kauzalitás. Ok és okozat. Mindennek van miértje."
Richard Dawkins:
"Nekünk embereknek célokkal van tele a fejünk. Ha valamire rápillantunk, máris megkérdezzük, "mire való", milyen szándék, cél mozgatja. Ha a célok keresése rögeszméssé, kórossá válik, paranoiáról beszélünk - a beteg minduntalan rossz szándékot vél felfedezni a puszta balszerencsében. Ez azonban csupán a csaknem egyetemes téveszme szélsőséges formája. Mutassanak nekünk bármit, objektumot vagy folyamatot, és menten feltesszük a "miért?", "mire való?" kérdést.
A vágy, hogy célszerűséget lásson mindenben, magától értetődő egy olyan állat esetében, amelyet gépek, műalkotások, munkaeszközök és egyéb megtervezett mesterséges tárgyak vesznek körül; mi több, ennek az állatnak ébredező gondolatait saját személyes céljai uralják. Az autó, a konzervnyitó, a csavarhúzó és a vasvilla mind igazolja a "mire való?" kérdés létjogosultságát. Pogány őseink ugyanezt kérdezhették a villámról, a nap- és holdfogyatkozásokról, a sziklákról és folyókról. Ma azzal büszkélkedünk, hogy megszabadultunk az efféle kezdetleges animizmustól. Ha egy szikla a patakban alkalmas az átkelésre, felhasználhatóságát a sors jutalmának tekintjük, nem pedig valamely szándék kifejeződésének. Ám ha lesújt a tragédia, újult erővel tér vissza a régi kísértés - már maga a "lesújt" szóban is az animizmus visszhanzik: "Miért, jaj, miért az én gyermekemre sújtott le a rák/földrengés/hurrikán?", kiáltunk ilyenkor. S ugyanennek a kísértésnek engedünk néha a szó szoros értelmében, ha a mindenség eredetéről vagy a természet alapvető törvényeiről van szó. Bölcselkedéseink nem egyszer a fölöttébb bárgyú kérdésben tetőződnek: "Miért létezik a világ a semmi helyett?"
Már nem számolom, hányszor állt fel valaki a hallgatóságból egy-egy nyilvános előadásom végén, és kérdezett valami effélét: "Önök, tudósok kiválóan értenek a »hogyan« típusú kérdések megválaszolásához. Ám el kell ismerniük, hogy semmire nem mennek a »miért« kérdésekkel." Ugyanezt kérdezte Philip, Edinburgh hercege is Windsorban kollégámtól Peter Atkinstól. A hasonló kérdések mögött kimondatlanul mindig ott a soha be nem bizonyított feltevés, hogy mivel a tudomány alkalmatlan a "miért"-típusú kérdések megválaszolására, léteznie kell olyan területnek, amelynek ez a feladata. Ami, mondanom sem kell, teljesen illogikus következtetés.
Attól tartok, Atkins doktor rövid úton elintézte a királyi kérdést. Maga a tény, hogy egy kérdés megfogalmazható, még nem teszi jogossá vagy értelmessé. Sok mindenről megkérdezhetjük: "mekkora a hőmérséklete?" vagy "milyen színű?" De nem kérdezhetjük meg ugyanezt mondjuk a féltékenységről vagy egy imáról. Hasonlóképpen jogosan teszik fel a "mire való" kérdést a kerékpár sárhányójáról vagy a Kariba-víztárolóról. Úgyanakkor nincs joguk feltételezni, hogy választ érdemel a kérdésük, ha azt, hogy "miért van" egy vándorkőről, a balszerencséről, a Mount Everestről, esetleg a Világegyetemről kérdezik. Nem minden kérdés helyénvaló, bármily szívből jövő szavakkal fogalmazzuk is meg. "
konyv.uw.hu/folyam.zip